Nagenieten van de Poz&Proud boot: ‘Together’ naar 0 nieuwe hiv-infecties!

Published: 06 August 2024

Zaterdag 3 augustus vaart de Poz&Proud boot mee als derde in een lange rij van tachtig boten tijdens de beroemde Canal Parade van Pride Amsterdam. ‘Samen naar nul nieuwe hiv-infecties!’ is de krachtige boodschap van onze boot met zo’n zestig blijde en feestende personen. ‘Het was de BESTE ervaring van mijn leven!’, zegt één van de gasten aan boord na afloop.

Samen

Mensen met hiv, mensen zonder hiv, mensen genezen van hiv, activisten van toen en nu, onderzoekers uit de biomedische en sociaalwetenschappelijke hoek: met elkaar staan ze zaterdag op de boot om een positieve boodschap uit te dragen. De wetenschap, de beschikbaarheid van PrEP én zeker ook de inzet van de hiv-community dragen bij tot het drastisch omlaag brengen van het aantal nieuwe hiv-infecties.

Coördinator Rick met de Poz&Proud vlag

Feestvreugde

De Hiv Vereniging is trots dat twee van de zeven personen die genezen zijn van hiv meevaren door de Amsterdamse grachten. Paul (‘the City of Hope patient’, Californië) & Marc (‘the Düsseldorf patient) spreken beiden van een overweldigend warm en enthousiast onthaal in Amsterdam. ‘Na een week in München op AIDS 2024 is het een verademing ons onder te kunnen dompelen in de feestvreugde van Amsterdam Pride’, zegt Paul. ‘Marc & ik dragen een belangrijke boodschap van hoop uit. Genezing van hiv is mogelijk en onze hoop en verwachting is dat dit uiteindelijk voor alle mensen met hiv mogelijk wordt.’

Promovendi & community-event

Maaike Noorman & Tamika Marcos zijn jonge promovendi aan de Universiteit Utrecht en Universiteit Maastricht. Vanaf 2022 houden zij zich bezig met onderzoek naar het belang en de betekenis van onderzoek naar hiv-genezing voor mensen met hiv. Inmiddels zijn ze goede vrienden van Poz&Proud en daarom staan ze beiden op de boot. ‘Ik vind het zo geweldig dat wij mee mogen varen’, zegt Maaike. ‘Voor onze onderzoeken hebben we al veel mensen gesproken. Eén van de dingen die ik beslist wil doen tijdens mijn promotietraject is het organiseren van een community-event om onze uitkomsten te delen!’, vervolgt ze.

Paul, Marc, Anne, Maaike & Tanika

Verbinding

Het is overduidelijk dat Tamika en Maaike een erg goede band hebben met de hiv-community. Dit geldt zeker ook voor Anne Wensing, vermaard arts-viroloog bij UMC Utrecht. Met haar team speelde zij een belangrijke rol bij de genezing van twee mensen die hiv hadden. Marc, de Düsseldorf patiënt, omschrijft haar liefdevol als een tweede moeder. Ook Paul zegt het een grote eer te vinden om de vooraanstaande dokter Anne eindelijk ‘in the flesh’ te ontmoeten. Na afloop van de Canal Pride wordt op een terras nog lang nagepraat, uitgewisseld en worden veel foto’s gemaakt.

Dankjewel

Veel dank gaat uit naar Allard & Rick, de coördinatoren van Poz&Proud, die met hun kernteam dit geweldige event hebben georganiseerd. Ze weten moeiteloos iedereen met elkaar te verbinden, en een feest neer te zetten gekoppeld aan een krachtige boodschap. Dankjulliewel lieve mannen!

Blunder

Daarom is het extra zuur dat de verslaglegging van AvroTros over de Poz&Proud boot onvergeeflijk slordig is. De opvarenden zien het al gebeuren bij het langsvaren van de plek van AvroTros. De presentator staat met zijn rug naar de boot en is meer geïnteresseerd in de naam van de ontwerper van een jasje dan in de boodschap van Poz&Proud. Hoewel op tijd (en verplicht) de info over de boot van 2024 aangeleverd is, wordt halfbakken de tekst over de Poz&Proud boot van vorig jaar afgeraffeld bij de verkeerde boot – met geen woord wordt gesproken over de bijzondere gasten aan boord. Een grote blunder. Die gelukkig de feestvreugde en het plezier van de trotse mensen op de boot niet bederft. Het Parool en De Volkskrant vermelden de Poz&Proud boot wel, waarmee onze optimistische boodschap alsnog de wereld in wordt gestuurd.

Arnie (man van Paul), Allard, Rick, Maaike, Bertus, Tamika, Anne, Paul en Marc

Foto's: Bertus Tempert & Cees Janssen