Daling nieuwe hiv-diagnoses zet niet door, aandeel jongeren groeit

Published: 21 October 2024

Het totaal aantal nieuwe hiv-diagnoses in Nederland blijft stabiel met 424 nieuwe geregistreerde gevallen in 2023. Wat opvalt is dat het aandeel van jonge mannen die seks hebben met mannen (MSM) toeneemt. Was dit vijftien procent in 2002, in 2023 liep dit op tot 29 procent.

Dit blijkt uit cijfers van stichting hiv monitoring die in november in volledigheid worden gepubliceerd. Aidsfonds-Soa Aids Nederland maakt zich zorgen over het stagneren van de daling, en maant de overheid om in te zetten op preventie en voorlichting.

Hele generatie

"Landelijke campagnes over seksuele gezondheid zijn er al meer dan tien jaar niet geweest”, zegt Mark Vermeulen, directeur van het Aidsfonds, tegen NOS Nieuws: “Een hele generatie heeft niet meegekregen wat bijvoorbeeld hiv is. We zien dat condoomgebruik onder jongeren hierna is afgenomen en dat het aantal soa's weer toeneemt. Het is dan niet gek dat de hiv-cijfers stijgen."

Een effectieve manier om hiv te voorkomen is het dagelijks slikken van PrEP. "Met die pil ben je voor honderd procent beschermd tegen een infectie. Maar dat doet lang niet iedereen die daadwerkelijk risico loopt.” Van alle mensen die vorig jaar hiv kregen, dacht 25 procent dat PrEP voor hen niet nodig was. Negentien procent wist niet eens dat het middel bestond.

Vermeulen reageert: "Dat pleit voor betere voorlichting. Maar het middel moet ook toegankelijker worden. Sinds augustus moeten mensen zelf betalen voor PrEP, dat zo'n dertig euro per maand kost. Voor veel mensen is dat geen probleem, maar voor jongeren kan dit een drempel zijn, terwijl juist zij risico lopen.”

Mensen met hiv ondersteunen

Pieter Brokx, directeur van de Hiv Vereniging, vult aan: “Bij preventie van hiv is het van groot belang dat je mensen goed ondersteunt in hun leven met hiv. Mensen die onder behandeling zijn, dragen hiv niet over. Informele zorg zoals door de Hiv Vereniging en onze partners in de Nationale Hiv Alliantie is daarbij cruciaal. Structurele doorverwijzing naar, samenwerking met en financiering van deze partijen zal daarom bijdragen aan het terugdringen van de epidemie”.

[Beeld: PrEPNu]

This information is useful