Kwart eeuw Servicepunt: 25 jaar luisteren, 25 jaar helpen
Het Servicepunt werd op 1 november 2000 opgericht door Jeroen Mansvelders, Ronald Vos en Annemarie Willemars, met als doel een laagdrempelig aanspreekpunt te bieden voor mensen met hiv – een helpdesk die niet alleen praktische vragen beantwoordt, maar ook luistert, ondersteunt en verbindt.
De behoefte blijft
In die vijfentwintig jaar is er veel veranderd. De zorg, de medicijnen, de manier waarop we over hiv praten, verzekerbaarheid en reisbeperkingen. Tegelijk bleef één ding hetzelfde: de behoefte aan een mens aan de andere kant van de lijn. Iemand die begrijpt wat hiv kan betekenen in het dagelijks leven.
Wat begon als een telefonische hulplijn, is uitgegroeid tot een vertrouwd ankerpunt binnen de Hiv Vereniging. Nog altijd telefonisch bereikbaar, maar inmiddels ook via WhatsApp, e-mail en het inloopspreekuur op dinsdag. Het Servicepunt beweegt mee met de tijd, zonder zijn hart te verliezen.
Duizenden mensen geholpen
Die hartslag wordt gevormd door de vrijwilligers. Zij zijn de ruggengraat van het Servicepunt. Met hun eigen verhaal, ervaring en motivatie maken zij het verschil. Ze luisteren, denken mee, verwijzen door of bieden gewoon even rust in een gesprek. Hun betrokkenheid en warmte zijn wat het Servicepunt al vijfentwintig jaar doet ademen. Dankzij hen konden in de loop der jaren duizenden mensen worden geholpen.
We kijken met trots terug – en met net zoveel nieuwsgierigheid vooruit naar wat de komende 25 jaar zullen brengen.
Op de foto: het Servicepunt-team nu, met van links naar rechts, staand: Léon, Reiner, Jacqueline, Inês (manager), Olivier, Melitia, Bas & Bart. Zittend: Erwin & Catelijne.
Niet op de foto: Patrick & Piotr. Fotocredit: Greg The Photographer.
