Hiv-zorg voor internationale studenten in Nederland: van pijndossier naar oplossing?

Gepubliceerd: 03 september 2018

De NOS publiceerde vorige week vrijdag een artikel over zorgen rondom internationale studenten met hiv die geen behandeling krijgen. Dit is een bekend probleem bij de Hiv Vereniging en wij zijn achter de schermen druk bezig om te zorgen dat deze studenten wel de goede zorg krijgen.

Al jaren is de particuliere zorgverzekering voor internationale studenten die in Nederland komen om te studeren een doorn in het oog. Zorgkosten voor reeds bekende aandoeningen zoals bijvoorbeeld hiv worden niet vergoed. Of als men tijdens de looptijd van de verzekering achter zijn of haar hiv-status komt worden soa- en hiv-zorg uitgesloten voor vergoeding. Vaak is men al gestart met behandeling en dan worden reeds gemaakte zorgkosten niet vergoed door de verzekeraar. Men moet dan zelf de kosten betalen. Dit leidt tot ongewenste situaties zoals hoge rekeningen. De hiv-behandeling wordt dan maar weer gestopt wat er voor zorgt dat het virus meetbaar blijft in het bloed en risico op overdracht weer aanwezig is.

Er lijkt een opening te gaan ontstaan. AON, een van de grote verzekeraars op dit terrein wil meedenken en kijken voor een voor alle betrokken partijen goede oplossing. Op 17 September heeft de Hiv Vereniging een gesprek met AON hierover. Ook de NVHB schuift dan aan.

In een tijd dat steeds meer internationale studenten naar Nederland komen moet er een solide oplossing komen. De vergoeding van hiv-zorg mag en kan niet langer worden uitgesloten. Kortom, van pijndossier naar oplossing.

Lees hier het hele artikel van de NOS.

UPDATE 4/9/2018:

Ondertussen zijn er door kamerleden Van den Hul en Ploumen (beide PvdA) kamervragen gesteld aan de ministers van Medische zorg en Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. We zijn erg blij om te zien dat deze twee kamerleden hun best doen om het te agenderen bij de ministers. We hopen dat ze aanschuiven bij de gesprekken met de zorgverzekeraars om te zorgen dat de hiv-zorg voor internationale studenten in Nederland wordt vergoed. De Kamervragen zijn hier terug te lezen.