Het kan gebeuren dat je niet tevreden bent over de zorgverlening bij je internist, hiv-consulent, huisarts, tandarts of bij welke zorgverlener of professional dan ook. Of bijvoorbeeld als een Arbo- of bedrijfsarts zich niet aan het beroepsgeheim houdt of dat je tandarts je anders behandelt vanwege je hiv-status.
In het kort:
- Ga het gesprek aan bij een vervelende ervaring
- Vraag bij twijfel een second opinion
- Een klacht indienen kan altijd
- Weet goed wat je met een klacht wilt bereiken
Onderneem actie na een nare ervaring
Blijf niet met een vervelend gevoel lopen, maar ga het gesprek aan. Weet dat je ook altijd het recht hebt op een second opinion of om een klacht in te dienen.
Het is aan jou om:
- je klacht te bespreken met de betreffende persoon;
- op zoek te gaan naar iemand die jouw betere zorg biedt;
- informatie in te winnen bij een andere arts, voor een zogenaamde 'second opinion';
- een klacht in te dienen bij een klachtenfunctionaris;
- een melding over je klacht te maken bij het Servicepunt van de Hiv Vereniging;
- of het te laten voor wat het is.
Aanspreken
Ga allereerst in gesprek met je zorgverlener. Doe je verhaal en zoek antwoorden op je vragen. Misschien dat uitleg en verduidelijking door beiden al voldoende is. Vind je het moeilijk om je zorgverlener direct aan te spreken, kun je ook kijken of er binnen de instelling een klachtenfunctionaris is die je kan helpen. Bereid het gesprek goed voor en schrijf op wat je klacht precies is.
Klacht indienen
Volgens de Wet kwaliteit klachten en geschillen zorg (Wkkgz) moeten zorginstellingen en zorgaanbieders een schriftelijke klachtenregeling hebben. De positie van de patiënt en cliënt wordt hiermee beschermd. Informeer je goed welke regeling in jouw situatie van kracht is.
Wat wil je bereiken met je klacht
Ga voor jezelf na wat je precies voor ogen hebt en wat je precies wilt bereiken. Denk bijvoorbeeld aan een van de volgende doelen met daarbij de meest logische route die je kunt volgen. Je wilt b.v.:
erkenning
Je wilt erkenning van je klacht.Neem contact op met de zorgverlener of diens leidinggevende. Geven zij je geen gelijk of excuus: overweeg dan om een klacht in te dienen bij de klachtencommissie.
geen herhaling
Je wilt herhaling voorkomen. Leg de kwestie voor aan de zorgverlener en/of diens leidinggevende. Vraag welke maatregelen men neemt om herhaling te voorkomen. Je kunt de zaak ook als signaal neerleggen bij de klachtencommissie of de kwestie voorleggen aan de Geschillencommissie Zorg.
herstel
Je wilt graag herstel van de relatie en het vertrouwen. Ga het gesprek met de zorgverlener aan, al dan niet met de hulp van een klachtenfunctionaris of een (andere) bemiddelaar.
maatregel
Je doel is dat er een maatregel tegenover de zorgverlener wordt getroffen. Neem contact op met de leidinggevende. Heeft dit niet het gewenste resultaat: leg de zaak dan voor aan een beoordelende instantie (klachtencommissie of tuchtrechter).
oordeel
Je wilt een onafhankelijk oordeel over de klacht. Leg de zaak voor aan een beoordelende instantie (Geschillencommissie Zorg of de rechter).
schadevergoeding
Je vindt dat schadevergoeding op zijn plaats is. Schrijf een brief aan de directie. Doe dat eventueel met behulp van een externe ondersteuner (Zorgbelang of Juridisch Loket). Als dit niet het gewenste resultaat heeft: ga verder via de Geschillencommissie Zorg of de civiele rechter.
Als dit niet het gewenste resultaat heeft, ga dan verder via de Geschillencommissie Zorg of de civiele rechter.
Informatieve websites
- De Geschillencommissie Zorg - deze organisatie kent een aantal commissies in de zorg waarbij een klacht tegen een zorgaanbieder of zorginstelling kan worden ingediend.
- Adviespunt zorgbelang - dit adviespunt registreert vragen en klachten over je zorgverlener en geeft advies voor verdere stappen. Eventueel kan een klachtenprocedure een vervolg zijn. Het ondersteunt je bij het voorbereiden van de gesprekken en het geeft advies over het onderbouwen van een klacht.
- www.kiesbeter.nl
- Het Juridisch Loket
- Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg - ben je niet tevreden over het handelen van een zorgverlener en de afhandeling van je klacht, dan kun je een klacht indienen bij een Regionaal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg. Daarmee start je een tuchtrechtelijke procedure.