De vereniging

De Hiv Vereniging staat voor onvoorwaardelijke gelijkwaardigheid van mensen met hiv in Nederland, in elke situatie, op elk moment. In alles wat de vereniging doet staat de mens met hiv centraal.

Onze missie

De vereniging is voor en door mensen met hiv en hun naasten. We bieden ondersteuning en contact, zodat jij de regie in handen kan nemen. Onderwerpen zoals discriminatie en emancipatie van mensen met hiv stellen we onvermoeibaar aan de kaak. Daarnaast is het belangrijk dat mensen vrij kunnen zijn in hun eigen manier van leven en daarvoor bieden we objectieve informatie. Door de verschillende groepen binnen de vereniging met elkaar te verbinden, zijn we sterk in het behartigen van gezamenlijke en individuele belangen.

Wij informeren jou over hiv

We bieden objectieve informatie aan mensen met hiv, hun naasten, zorgprofessionals en het algemene publiek. Op onze website vind je informatie en tips over thema’s zoals hiv-zorg, gezond leven, werk en geld. Daarnaast biedt de website een overzicht van activiteiten in het land.
Via verschillende kanalen bieden wij nieuws aan, bijvoorbeeld via blogs of sociale media. Wil je op de hoogte blijven? Abonneer je dan op onze nieuwsbrief Positive News!

Wij behartigen jouw belangen

Jouw ervaringen met hiv in het dagelijks leven zijn belangrijk voor onze belangenbehartigers. Op medisch, maatschappelijk en juridisch gebied kaarten zij de problemen aan waar jij tegenaan loopt, met als doel deze op te lossen en herhaling te voorkomen.
Daarnaast volgen zij de ontwikkelingen rondom hiv en houden je daarvan op de hoogte. Heb jij vragen, onderwerpen of problemen die je aan wil kaarten? Neem dan contact op met het Servicepunt.

Wij zorgen voor ontmoetingen en bieden ondersteuning!

pdf Download hier de verenigingsfolder (2.87 MB) .

MIPA-principe

Als organisatie voor en door mensen met hiv vinden wij het belangrijk dat mensen met hiv op alle plekken binnen de organisatie betrokken zijn, invloed hebben op beslissingsmomenten en dat er naar de behoeftes van alle mensen met hiv in Nederland geluisterd wordt. Dit heet betekenisvolle betrokkenheid van mensen met hiv (Meaningfull Involvement of People with HIV, afgekort MIPA). Dit MIPA-principe speelt een zeer belangrijke rol binnen de vereniging.

kaartje sticker wordlid rood 250Steun ons, word lid!

Steun de vereniging door lid te worden. Met jouw lidmaatschap ben je solidair met de community en kunnen wij opkomen voor de belangen van mensen met hiv. Je ontvangt het verenigingsblad plus>, krijgt korting op een aantal activiteiten én je kunt invloed uitoefenen op het verenigingsbeleid. Doe je liever een donatie, dat kan ook.

Adres: Eerste Helmersstraat 17 - A3, 1054 CX, Amsterdam
ING: 276979
IBAN: NL31INGB0000276979
RSIN: 007884874

Servicepunt voor vragen over leven met hiv tel: 020 - 689 25 77 - ma, di, do van 14.00 - 22.00 uur e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

De structuur van de vereniging

De vereniging heeft als basis haar leden, daarmee is de ledenraad het hoogste orgaan. Voor de dagelijkse gang van zaken, belangenbehartiging, informatievoorziening en de ondersteuning van de vrijwilligers zijn het bestuur en het landelijk bureau verantwoordelijk. De vrijwilligers maken de activiteiten en het aanbod van producten mogelijk.

Mijn Hiv Vereniging

Leden van de Hiv Vereniging hebben toegang tot het ledenportaal van de vereniging. Als lid kan je hier inloggen met een bij de Hiv Vereniging bekend e-mailadres waarna je een wachtwoord kan aanmaken. Via dit ledenportaal kun je je eigen (adres)gegevens aanpassen. Ook kun je op je persoonlijke pagina aangeven of je de ledencommunicatie digitaal wilt ontvangen. Lees hier meer.

Vergaderingen ledenraad

De ledenraad komt in ieder geval in mei en november bij elkaar. De volgende ledenraad is op zaterdag 2 maart 2024.
Tijdens de ledenraad wordt gesproken en gestemd over diverse (beleids)zaken. Je kunt hierbij denken aan werkplannen, begrotingen, jaarverslagen en jaarrekeningen, maar ook over beleidsnotities die gaan over langetermijnplannen zoals een meerjarenbeleidsplan of een notitie over een specifiek onderwerp.

Leden van de vereniging kunnen, na aanmelding, de vergadering bijwonen als toehoorder. Dit houdt in dat je niks kan inbrengen en alleen aanwezig kan zijn. Wil je meer weten over de ledenraad of aanwezig zijn als toehoorder? Neem dan contact op met officemanager Reina Balvers via telefoonnummer 020-6160160 of via e-mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Klachtencommissie en Commissie van Beroep

Waar mensen samenwerken kunnen verschillen van mening of conflicten ontstaan en kunnen personen zich ontevreden voelen. Meestal kan dat worden opgelost door dit bespreekbaar te maken. Toch zijn er situaties te bedenken waarin een gesprek niet leidt tot een oplossing.

Hiervoor zijn de Klachtencommissie (voor externen) en de Commissie van Beroep (voor leden en vrijwilligers) in het leven geroepen. De 3 gekozen commissieleden zitten zowel in de Klachtencommissie als in de Commissie van Beroep.