Medicatie op reis

Iedereen gaat graag op reis. Misschien heb je zin in een korte stedentrip of in een lange avontuurlijke reis. Het is belangrijk je goed te informeren en voor te bereiden voordat je op reis gaat. Lees de tips hoe je het beste je hiv-medicatie meeneemt en hoe te handelen bij verschillende tijdzones. Maar ook wat te doen als je je pillen onverhoopt kwijt raakt.

In het kort:

• Neem altijd een ruime hoeveelheid medicatie mee.
  • Een medische verklaring voor hiv-medicatie is niet noodzakelijk, maar kan wel handig zijn.
  • Neem contact op met de alarmcentrale van je verzekeraar als je je medicatie kwijt bent.
  • Vraag je hiv-consulent om advies bij het bewaren van medicatie als je naar een heel warm land gaat.

Wat speelt er als je op reis gaat?

Wat kun je het beste allemaal meenemen?

Naast je hiv-remmers, uiteraard ook de andere medicatie die je eventueel gebruikt. Maar ook loperamide tegen reizigersdiarree, een medische verklaring van je internist, overzicht van de medicatie en van de doseringen (en bijvoorbeeld al een recept van je behandelaar voor het geval dat). En neem het telefoonnummer van de alarmcentrale van je zorg- en reisverzekeraar mee.

Onverwachte zaken

Tijdens je reis kun je toch nog geconfronteerd worden met dingen, al heb je alles goed voorbereid. Het garanderen van je medicatie is belangrijk.

Nog vragen?

Voor meer informatie over reizen en reisbeperkingen kun je contact opnemen met het Servicepunt van de Hiv Vereniging Nederland.
Tel:  020 – 689 25 77 (op ma, di en do van 14.00 – 22.00 uur) - e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Tijdsverschil en medicatie

Lokale regels