Nieuw loket voor financiële steun bij leven met hiv

Gepubliceerd: 22 januari 2019

Wanneer je ten gevolge van hiv met extra kosten wordt geconfronteerd die je niet zelf kunt betalen en die niet worden vergoed door de reguliere instanties als de Gemeente of (zorg)verzekeraar kun je vanaf nu een aanvraag voor financiële steun doen bij het Bureau HIV Financiële Bijdragen van Stichting Humanitas. Stichting Humanitas neemt hiermee de individuele hulpverlening over van het Aidsfonds.

Denk hierbij aan kosten die specifiek gelden voor mensen met hiv, zoals het vergoeden van flesvoeding voor baby’s, het vergoeden van de kosten van het aanvragen van een verblijfsvergunning of het vergoeden van de reiskosten van en naar het ziekenhuis.

Je kunt altijd contact opnemen met dit bureau en vragen of de kosten die je moet maken voor vergoeding in aanmerking komen. De beslissing hierover is uiteraard afhankelijk van je inkomen en aard van de kosten. Persoonlijke omstandigheden wegen zwaar bij de beoordeling. Het Bureau HIV Financiële Bijdragen is bereikbaar via 06 103 58 201 (op dinsdag, woensdag en vrijdag van 13.00 – 16.00 uur). Of via 010 2365212 elke werkdag van 8.30 tot 17.00 uur.

De Hiv Vereniging is blij dat er nu eindelijk helderheid is hoe mensen met hiv vanaf heden een aanvraag kunnen doen voor financiële steun. Leven met hiv kan namelijk extra kosten met zich meebrengen. Het zijn meerkosten omdat het dagelijkse leven duurder kan zijn dan voor anderen. Vaak is het een combinatie van kosten voor zorg, medische zaken en eigen bijdragen. Ook minder moeten gaan werken kan een rol spelen, waardoor inkomen onder druk komt te staan. Zeker in een tijd dat Gemeenten, reguliere instanties en verzekeraars steeds meer de hand op de knip houden is een extra vangnet noodzakelijk.
Meer informatie over Geldzaken bij leven met hiv (o.a. toeslagen, subsidies, bijzondere bijstand en financiële steun): https://www.hivvereniging.nl/werk-geld/geldzaken

Let wel even op: Tot 24 december 2018 was het mogelijk om bij Aidsfonds een financiële bijdrage aan te vragen. Heb je een toezegging van Aidsfonds? Dan kun je je betalingsbewijzen volgens de gemaakte afspraken bij Aidsfonds blijven indienen. Aidsfonds zal geen persoonlijke informatie overdragen aan de Stichting Humanitas. Het Aidsfonds is bereikbaar via: 020-6262669 (op woensdag van 9:00 tot 16:00 uur).