Betekenisvolle betrokkenheid van mensen met hiv

Gepubliceerd: 02 april 2019

Afgelopen zomer, tijdens de Wereld Aids Conferentie in Amsterdam, dook een ‘nieuwe’ term op: MIPA, wat staat voor Meaningful Involvement of People Living with HIV/aids. Wat betekent dit – en waarom is het zo belangrijk? De Hiv Vereniging ontwikkelde een artikel over MIPA met informatie over de betekenis ervan, de geschiedenis en hoe je MIPA kan implementeren binnen je organisatie. Hieronder vind je een korte samenvattig, klik hier voor het volledige artikel.

In haar openingsspeech van de Wereld Aids Conferentie sprak Dinah de Riquet-Bons (bestuurslid van de Hiv Vereniging) over het MIPA-principe (Meaningful Involvement of People Living with HIV/aids) en over het feit dat mensen met hiv uit gemarginaliseerde groepen moeten worden betrokken bij beleidsvorming rondom hiv. Ook Reina Foppen (medewerker Community Netwerk van de Hiv Vereniging) sprak in haar speech bij de opening van de Global Village over de plek aan de tafel voor mensen met hiv.

Wat is MIPA

Het MIPA-principe kan worden vertaald als ‘betekenisvolle betrokkenheid van mensen die leven met of de gevolgen ondervinden van hiv of aids’. Door middel van MIPA wordt er niet óver maar mét mensen met hiv gepraat.Het is belangrijk je te realiseren dat MIPA verder gaat dan een hiv-status. Naast iemands hiv-status zijn er ook aspecten die bijdragen aan barrières voor mensen met hiv, zoals homofobie, racisme, transfobie of seksisme. Daarnaast gaat het bij MIPA om betekenisvolle betrokkenheid. Hiermee wordt bedoeld dat mensen met hiv daadwerkelijk invloed moeten hebben en niet alleen voor de sier worden betrokken. vrouwengezondheid, vrouwen met hiv, vrouwen, gezondheid van vrouwen, vrouwen en hiv,

Waarom is MIPA belangrijk?

Met behulp van het MIPA-principe kunnen we verschillende doelen rondom hiv in de wereld bereiken. Zoals een betere kwaliteit van leven voor mensen met hiv en betrokkenen. Om deze doelen te bereiken moeten we weten wat er bij mensen met hiv speelt en hoe we ze kunnen bereiken. Om dit te weten te komen, zijn mensen met hiv met verschillende achtergronden nodig, omdat voor verschillende groepen ook verschillende behoeftes spelen. Goede uitvoering van MIPA zorgt er dus voor dat de juiste programma’s worden ontwikkeld voor de juiste mensen, met de meeste succesgarantie.

Wat betekent MIPA voor de Hiv Vereniging?

Dat is ook een van de redenen waarom de Hiv Vereniging het MIPA-principe belangrijk vindt. Als belangenvereniging voor mensen met hiv willen we graag zo goed mogelijk de behoeftes van alle mensen met hiv bedienen. En dat kunnen we niet zonder mensen met hiv, dus zonder jullie. Mensen met hiv zijn voor de vereniging de leidraad van ons werk, en de vereniging betrekt daarom ook op alle niveaus mensen met hiv. Nothing about us, without us!

Meer informatie over MIPA? Lees dan het volledige artikel hier.