Privacy medische gegevens gewaarborgd ondanks tijdelijke maatregel VWS

Gepubliceerd: 16 april 2020

Het kan natuurlijk zijn dat je buiten de openingstijden van je huisarts urgente zorg nodig hebt. Je kan dan altijd terecht bij de huisartsenpost of de spoedeisende hulp (SEH). Vanwege het nieuwe coronavirus kan men op de huisartsenpost en op de spoedeisende hulp (SEH) eenvoudiger de digitale samenvatting van medische dossiers van patiënten inzien. Dit is een tijdelijke maatregel om de druk op hun werkzaamheden te verlichten. Deze tijdelijke maatregel van het ministerie van VWS lijkt een grove inbreuk op de bescherming van privacy van medische gegevens. Maar hoe zit het nou precies?

Medisch beroepsgeheim respecteren

Het medisch dossier bevat gegevens met gevoelige en zeer persoonlijke informatie. Op die gegevens rust het medische beroepsgeheim van de arts. Patiënten moeten erop kunnen vertrouwen dat zorgaanbieders uiterst zorgvuldig omgaan met hun medische gegevens. De Hiv Vereniging begrijpt dat in een crisisperiode men wat soepeler met regels omgegaan kan worden, maar benadrukt dat juist in deze periode de privacy van medische gegevens van patiënten, in een soms kwetsbare positie, gewaarborgd moet worden.

Schriftelijke toestemming

Normaal gesproken moet een patiënt vooraf expliciet schriftelijk toestemming geven voordat een andere huisarts of zorgverlener de gegevens in een medisch dossier kan inzien. Voor de mensen die deze keuze eerder schriftelijk hebben vastgelegd verandert er op dit moment niets. Huisartsen van huisartsenposten of personeel van de SEH kunnen niet bij de informatie in het medisch dossier. Dit is een belangrijk gegeven om te weten en kan mensen geruststellen.

Digitale deur staat tijdelijk open

Een grote groep mensen, bijna 8 miljoen Nederlanders, heeft de keuze ‘of anderen al dan niet bij de informatie in het medisch dossier mag’ echter nog niet eerder schriftelijk vastgelegd. De tijdelijke maatregel van VWS heeft de digitale deur naar de medische informatie van deze groep tijdelijk opengezet via de ‘corona - opt in’ in het register op www.volgjezorg.nl. Dit betekent dat iedereen die de keuze nog niet heeft gemaakt, tijdelijk toestemming geeft voor het delen van hun medisch dossier.

Mondelinge toestemming blijft noodzakelijk

Hoewel de digitale deur naar de medische gegevens van deze groep openstaat moeten de patiënten echter alsnog mondeling een akkoord geven voordat men de samenvatting van het medisch dossier daadwerkelijk mag inzien. Zonder deze mondelinge toestemming kan men niet bij het dossier. De schriftelijke toestemming is dus vervangen door een mondelinge toestemming. De toestemming blijft dus een vereiste. Dit is belangrijk om te weten.

Dit betekent dus ook dat mensen in dit geval het recht hebben om geen toestemming te geven voor inzage in de medische gegevens. Het kan voorkomen dat een patiënt buiten bewustzijn is en geen mondelinge toestemming meer kan geven. Dan mogen de gegevens wel door de arts worden ingezien.

Digitale deur alsnog sluiten?

Mensen die de digitale deur naar hun medische gegevens alsnog willen afsluiten kunnen zich afmelden via de keuze ‘opt out’ op www.volgjezorg.nl. De Hiv Vereniging roept mensen dan ook op om goed over de keuze na te denken en deze vast te leggen.

Tijdelijk = tijdelijk

Uiteraard blijft de Hiv Vereniging de uitvoering van deze maatregel van VWS kritisch volgen en zal erop toezien dat de maatregel, zodra de situatie rondom het coronavirus is verbeterd, weer wordt ingetrokken. Het is en blijft belangrijk voor de vereniging om in welke situatie dan ook de bescherming van de privacy van medische gegevens te behouden.

Meer informatie vind je hier:

Nog vragen?

Voor vragen over hiv en het nieuwe coronavirus verwijzen we naar onze Q&A. Heb je nog vragen over privacy en hiv? een andere vraag of wil je gewoon iemand spreken met hiv? Neem dan contact op met het Servicepunt van de Hiv Vereniging via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of via 020 - 689 25 77 (maandag, dinsdag, donderdag van 14.00 - 22.00 uur).