Foto-expositie ‘The Stigma Project’ reist deze zomer door Nederland

Gepubliceerd: 30 mei 2019

In Nederland leven er naar schatting 23.100 mensen met hiv. Daarvan slikken verreweg de meesten (79%) medicatie waardoor ze het virus niet meer kunnen overdragen. Ze hebben dezelfde levensverwachting als iemand zonder hiv en kunnen gezonde kinderen krijgen. Toch heerst er nog altijd een stigma rondom hiv. Verouderde denkbeelden bij het publiek veroorzaken deze vooroordelen. In haar strijd dit stigma te doorbreken reist fotograaf Marjolein Annegarn, zelf hiv-positief sinds 1986, deze zomer door heel Nederland met haar foto-expositie ‘The Stigma Project’.

De expositie, die in 2018 voor het eerst te zien was op het Museumplein in Amsterdam, toont onherkenbare portretten van achttien hiv-geïnfecteerde Nederlanders. Ze zijn onherkenbaar omdat zij zich niet vrij voelen om open te zijn over hun hiv-status. Ze worden op afstand gehouden door familie, buren, werkgevers en collega’s. Soms zijn er mensen die overdreven hygiënische maatregelen nemen (“niet uit hetzelfde kopje drinken”). Zelfs in de zorg hebben mensen die leven met hiv nog te maken met verouderde denkbeelden. In het boek dat Annegarn in het kader van de expositie maakte, vertellen de geportretteerden over het stigma waar ze regelmatig mee te maken hebben.

Stigma

Het stigma is niet overal hetzelfde. “Het hangt erg af van waar je woont en in welke sociale omgeving je leeft. In de grote steden is het vaak minder een probleem dan daarbuiten. Daarom vind ik het belangrijk om met de The Stigma Project in verschillende provincies te exposeren.”, aldus Annegarn.

Met deze rondreizende expositie wil Annegarn actuele informatie voor het grote publiek beschikbaar maken: “Veel mensen zijn blijven hangen in het beeld van hiv uit de vorige eeuw en daardoor blijft het stigma in stand. Als mensen weten hoe de situatie nu is, kunnen angst en vooroordelen verdwijnen. Als je weet dat het virus niet overdraagbaar is, wat is er dan nog om bang voor te zijn en waarom zou je iemand dan anders behandelen?”

Samenwerking met de Hiv Vereniging

Als belangenvereniging voor mensen met hiv vinden we dit initiatief zeer belangrijk en ondersteunen we Marjolein graag in haar project. Zo werken we samen om de expositie een extra dementie te geven door voorlichters van de Hiv Vereniging te betrekken. De voorlichters zullen aanwezig zijn tijdens de openingen en eventueel dagen erna om met bezoekers in gesprek te gaan over leven met hiv. Hiermee willen we hiv normaliseren en hopen we dat het bijdraagt aan de vermindering van het stigma. De Hiv Vereniging ziet de verschillende openingen in de steden waar de expositie neerstrijkt ook als ontmoetingsmomenten voor mensen met hiv. Het is een mooi moment voor mensen met hiv om samen te komen, te genieten van een borrel en natuurlijk om het werk van Marjolein te bewonderen.

"De schoonheid van Marjolein's portretten raakte me vanaf de eerste keer dat ik ze zag. Ze zijn steevast integer, empowerend en belichten hoe puur, eerlijk en warm haar onderwerpen zijn." Pieter Brokx, directeur Hiv Vereniging.

De foto-expositie is van 31 mei t/m 31 augustus te zien in de volgende steden: Groningen, Enschede, Nijmegen, Tilburg, Middelburg en Rotterdam. Voor volledig overzicht bekijk onze agenda.