Op reis? Mensen met hiv nog steeds niet overal welkom

Gepubliceerd: 04 juli 2019

Veel mensen met hiv reizen regelmatig voor werk, studie of gewoon voor hun plezier. In veel gevallen vormt hiv geen belemmering voor reizen en vakanties. Toch hebben nog 48 landen beperkingen bij de toegang voor mensen met hiv, meestal bij de aanvragen voor een werk- of verblijfsvisum. Sommige landen, waaronder Aruba, hebben een totaal inreisverbod. De Hiv Vereniging betreurt dit.

Nog steeds inreisbeperkingen

Anno 2019 worden mensen met hiv nog steeds beperkt in het reizen. Wereldwijd hebben 19 landen een totaal inreisverbod. Zij verbieden dus ook kortdurend verblijf, wijzen aanvragen voor werk- of studievergunning af en kunnen mensen met hiv op basis van hun deportatiewetten uitzetten. Dit zijn landen als Bahrein, Brunei, Iran, Jordanië, Kuwait en de Verenigde Arabische Emiraten. Maar ook Aruba dus.

Aruba weigert mensen met hiv

Het is opmerkelijk dat Aruba mensen met hiv nog steeds buitensluit, niet toelaat en discrimineert vanwege hiv. Aruba verschuilt zich nog steeds achter haar Status aparte, dat zijzelf mogen bepalen wie zij toelaten in het land. Mensen met hiv zijn daardoor extra kwetsbaar. Ze kunnen worden vervolgd of als ongewenst vreemdeling worden uitgezet. Een situatie welke haaks staat op alle internationale afspraken en verdragen. Deze situatie is ongewenst en moet worden opgeheven.

Lobby blijft noodzakelijk

De Hiv Vereniging vindt inreisbeperkingen voor mensen met hiv waar ook ter wereld onacceptabel. Deze beperkingen discrimineren en stigmatiseren mensen met hiv. Ze sluiten hen buiten en beknotten hen in hun vrijheid. Daarnaast hebben ze een averechtse werking. Het is slecht voor de individuele gezondheid van mensen met hiv, zowel lichamelijke als geestelijk. De Hiv Vereniging blijft deze vorm van discriminatie aan de orde stellen bij de verantwoordelijke instanties en tijdens (inter)nationale fora.

Zie de website van UNAIDS voor een recente update rondom inreisbeperkingen.

Zie hivtravel.org en klik jouw reisbestemming aan op een wereldbol en zie of er al dan niet enige vorm van inreisbeperkingen zijn.

Tips voor op reis

• Zorg dat je voldoende medicatie meeneemt voor de volledige duur van de reis. Neem wat meer mee voor het geval je bijvoorbeeld vertraging oploopt.
  • Stop je medicatie in je handbagage omdat deze minder snel verloren gaat. Of deels in je handbagage en de rest in je koffer, voor het geval dat één van beiden verloren gaat.
  • Neem een kopie van je recept mee voor het geval dat je toch je medicatie kwijtraakt.
  • Pas je zo snel mogelijk aan aan de tijdzone van je bestemming Dus als je gewoonlijk thuis je medicatie met je ontbijt inneemt, doe het tijdens je reis dan ook met je ontbijt.
  • Neem een brief van je arts mee waarin wordt uitgelegd dat je geneesmiddelen voor een chronische medische aandoening zijn, mochten er bij de douane vragen worden gesteld over je medicatie.
  • Onderbreek liever niet je behandeling vanwege je reis. Overleg met je arts over de risico's.
  • Realiseer je je dat er in landen verschillend over hiv of over mensen met hiv kan worden gedacht. En dat wet- en regelgeving totaal anders kan zijn dan in Nederland.
  • Veel landen kennen nog voor mensen met hiv criminaliserende regels zeker bij het hebben van een seksueel contact. Soms moet je vooraf aangeven dat je hiv hebt. Ook al gebruik je een condoom. En het kan dan als een strafbaar feit worden gezien. Laat je dus niet hierdoor onaangenaam verrassen.

Maar bovenal, geniet van je reis, laat je niet verrassen en bereid je goed voor!

Bij vragen neem contact op met het Servicepunt.