Op reis geldt soms andere wetgeving dan in Nederland

Gepubliceerd: 16 juli 2019

In landen kan er verschillend over hiv of de kans van overdracht van hiv worden gedacht. Ook hoe men denkt over de verantwoordelijkheden van mensen met hiv bij seks. Wet- en regelgeving zijn vaak anders dan in Nederland en kunnen mensen met hiv criminaliseren. Daarnaast is de n=n boodschap nog niet overal goed bekend.

Medicatie en seksuele contacten

Veel mensen met hiv gaan regelmatig voor werk, studie of gewoon voor hun plezier op reis. In de meeste gevallen vormt hiv geen belemmering voor vakantiereizen en korte trips. Soms gelden er regels voor het meenemen van (hiv-)medicatie. Wel is er internationaal gezien een groot verschil in wet- en regelgeving bij het hebben van seksuele contacten. Vaak ligt er dan een grotere verantwoordelijkheid bij mensen met hiv en moeten zij verplicht open zijn over hun status.

Als je een onderdrukt virus hebt of je gebruikt een condoom is het nog steeds belangrijk na te gaan welke regels er gelden in het land van bestemming. In sommige landen moet je bij een seksueel contact vooraf melden dat je hiv hebt (b.v. in diverse staten in de VS). Of moet je je partner expliciet wijzen op de kans van overdracht van hiv, waarbij de ander moet aangeven dit risico te accepteren (b.v. in Singapore). En er zijn landen waar geldt dat bij seks de ander uitdrukkelijk moet instemmen (b.v. in Zweden). Als je je hieraan niet houdt kan dit door plaatselijke wetten als een strafbaar feit gezien worden en kan er bij een aangifte vervolging plaatsvinden. Laat je hierdoor niet verrassen.

Discriminatie en criminalisering

vrouwe justitia wereldbol 350

De wet- en regelgeving loopt altijd achter bij medische ontwikkelingen. In Nederland heeft de Hiv Vereniging veel aandacht gevraagd voor de n=n-boodschap en worden mensen met hiv hierover zorgvuldig geïnformeerd. Maar ook zorgprofessionals, beleidsmakers en de politiek worden geïnformeerd over de n=n zodat eventuele wet- en regelgeving kan worden aangepast. Nederland loopt hier vaak in voorop, zeker met het decriminaliseren van hiv. Wereldwijd zijn er veel organisaties (zoals de Prevention Access Campaign, oprichter van U=U) die hard aan het werk zijn dit te bewerkstelligen in eigen land of op internationaal vlak. Maar hier is nog veel winst te behalen. Mensen met hiv kunnen dus nog steeds worden gediscrimineerd en gecriminaliseerd. Kortom, realiseer je goed dat er in landen andere regels en normen kunnen gelden en dus goed om je daar van tevoren in te verdiepen.

Meer achtergrondinformatie

Lees over een recente Rechtszaak in Singapore, waarbij iemand met hiv is veroordeeld omdat hij niet open is geweest over zijn hiv-status en zijn partner niet expliciet heeft gewezen op de kans van overdracht van hiv, waarbij de partner had aangeven dit risico te accepteren.

Michael Johnson, die in de VS als man met hiv in eerste instantie tot 30 jaar was veroordeeld omdat hij tegen zijn sekspartners niet open was geweest over zijn hiv-status en hiermee volgens de wet zijn partners heeft blootgesteld aan de kans van overdacht van hiv, is na een hoger beroep 5 jaar vervroegd vrijgelaten.

Geïnteresseerd in de activiteiten en vorderingen van The HIV Justice Network, een internationaal netwerk met als doel een eind maken aan criminaliserende wetgeving en strafrechtelijke vervolging van mensen met hiv wereldwijd? Kijk dan op www.hivjustice.net

Kijk op www.hivtravel.org of er voor jouw reisbestemming bijzondere inreisbeperkingen vanwege hiv gelden zoals bijvoorbeeld voor kort of langdurig verblijf of bij een aanvraag voor een werk- of verblijfsvergunning.

Nog vragen?

Voor meer informatie kun je contact opnemen met het Servicepunt van de Hiv Vereniging.
Tel: 020 – 689 25 77 (op ma, di en do van 14.00 – 22.00 uur)