Verslag HIV Glasgow

Gepubliceerd: 12 november 2018

Het 2018 International Congress on Drug Therapy in HIV (HIV Glasgow 2018) vond plaats van 28 tot en met 31 oktober en werd georganiseerd door de International Aids Society (IAS), het Amsterdam UMC, de London Medical School en Weill Cornell Medicine. Ik kon door middel van een beurs namens de Hiv Vereniging aanwezig zijn.

Het congres begon op zondag met een aantal casussen. De casussen bestonden uit mensen met hiv met verschillende co-morbiditeiten en bijwerkingen. Het publiek mocht stemmen wat de passende behandeling was. Na deze interactieve casussen werden er studieresultaten van een nieuw middel gepresenteerd. De eerste dag werd afgesloten met de officiële opening, hierbij kwamen zelfs Schotse doedelzakspelers langs.

PrEP studie in Frankrijk

De tweede dag begon met een sessie waarin hiv en veroudering, betrokkenheid in zorg, en de verschillen tussen man en vrouw werden besproken. Hierna vertelde een onderzoeker over de PrEP studie in Frankrijk. Hij liet zien dat er in Frankrijk meer soa’s voorkwamen onder mannen die seks hebben met mannen sinds de PrEP geïntroduceerd is. Het kan zijn dat er meer soa’s worden gevonden, omdat er meer getest wordt. Ook kan het zijn dat er vaker seks zonder condoom voorkomt, waardoor er meer kans op overdracht van soa’s is. Hierna was het tijd om de posters te bekijken. In de middag was er een hele interessante presentatie over hiv-remmers en bijwerkingen. Hij benadrukte dat er bij bijwerkingen naar de ervaring van de patiënt moet worden gekeken, en niet naar labwaardes waarvan we op lange termijn niet precies weten wat ze betekenen. De tweede dag werd afgesloten met een overzicht van preventie van hiv.

Kwaliteit van leven

De derde dag  begon met de presentatie van onderzoeken naar verschillende nieuwe hiv-remmers. Ook werd er een mooi overzicht gegeven over de huidige stand van zaken wat betreft onderzoek naar genezing. Hierna was een zeer interessante presentatie over wat hiv-onderzoekers kunnen leren van kanker-onderzoekers. Immunotherapie kan gebruikt worden om zowel hiv als kanker aan te pakken. Na de lunch waren er presentaties over kwaliteit van leven en mentale gezondheid. Dit was zeer interessant. Mensen met hiv ervaren over het algemeen een mindere kwaliteit van leven dan mensen zonder hiv, maar dit verschilt enorm tussen landen en tussen groepen. Ook werd aangetoond dat mensen met hiv meer kans hebben op mentale problemen, maar ook hier was dit verschil heel groot tussen landen. In landen waar homoseksualiteit of sekswerk verboden is, hadden de mensen met hiv een sterk verminderde mentale gezondheid. Ook liet een onderzoeker zien dat mensen met hiv nog altijd veel stigma ervaren in de gezondheidszorg.

Vrouwengezondheid

De laatste dag begon met een overzicht over hiv en migratie. Hierna was het tijd voor co-infecties: hiv/TB en hiv/virale hepatitis. Aan het eind van de ochtend was er een presentatie over vrouwengezondheid. Hier werden resultaten over PrEP-studies bij vrouwen gepresenteerd. Ook werd er een presentatie over de werking van hiv-remmers bij vrouwen en mogelijke interactie tussen hiv-remmers en anticonceptie gegeven. De conclusie hiervan was dat er voor elke vrouw anticonceptie (anders dan het condoom) mogelijk is, en dat hiv-behandelaren en -consulenten dit vooral met hun vrouwelijke patiënten moeten bespreken. Hierna was er nog even tijd om de posters te bekijken. Als afsluiter werden de late breakers/hot topics gepresenteerd. Dit zijn belangrijke onderzoeken die na de deadline van het congres zijn ingediend. Omdat ze zo belangrijk zijn is er in het programma tijd vrijgehouden om deze onderzoeken te presenteren. Eerst werd er een overzicht van hiv-remmers in de pijplijn gegeven. Ook werden de nieuwe middelen fostemsavir en ibalizumab besproken. Er werd afgesloten met onderzoeksresultaten van de IIb fase van de LATTE-2 studie, een studie waarin injecties in plaats van pillen onderzocht worden. Een injectie met cabotegravir en rilpivirine eens in de vier of acht weken is een effectieve en veilige manier van hiv-behandeling.

Al met al vond ik het een heel interessant congres. Ik heb weer een hoop bijgeleerd, en veel inspirerende mensen ontmoet. Er gebeurt nog steeds veel in het onderzoek naar hiv, zowel in het onderzoek naar nieuwe middelen als bijvoorbeeld in het onderzoek naar kwaliteit van leven (en hoe dit verbeterd kan worden!). De komende tijd zal ik mijn opgedane kennis delen via de plus> en het medische blog.