Gewichtstoename door integraseremmers?

Gepubliceerd: 22 januari 2019

Een recente review laat zien dat er meer gewichtstoename wordt gezien bij mensen die integraseremmers slikken in vergelijking tot andere soorten hiv-remmers. Er zijn vier integraseremmers: raltegravir (Isentress), dolutegravir (Tivicay, ook in Triumeq en Juluca), elvitegravir (in Stribild or Genvoya) en bictegravir (in Biktarvy). In de meeste landen (en zo ook Nederland) is een integraseremmer deel van de aanbevolen therapie.

Het is gebruikelijk dat je een beetje aankomt als je hiv-remmers gaat slikken. Uit een studie onder 14.000 mensen bleek dat 22% van de mensen die een normaal BMI hadden voor de start met hiv-remmers na 3 jaar hiv-remmers overgewicht hadden. 18% van diegenen met overgewicht voor de start met hiv-remmers kreeg obesitas. Deze gewichtstoename is het grootst bij vrouwen. Uit dit onderzoek kon niet geconcludeerd worden dat deze gewichtstoename alleen veroorzaakt wordt door medicatie. Er zijn verschillende onderzoekers die denken dat dit veroorzaak wordt door het ‘return-to-health-effect’, dus dat mensen gezonder worden en aankomen na het starten met hiv-remmers. Omdat er onduidelijkheid is hebben de schrijvers van de review verschillende studies naar integraseremmers onder de loep genomen.

Het lijkt erop dat mensen door integraseremmers meer aankomen dan door andere soorten hiv-remmers. Er zijn verschillende studies gedaan die gewichtstoename vergelijken bij een switch naar integraseremmers of andere soorten hiv-remmers. De meeste mensen komen 1 tot 4 kg aan na de start met integraseremmers. In deze studies werd gezien dat vooral vrouwen en mensen met een donkere of zwarte huidskleur* meer kans hebben op overgewicht of obesitas na de start met integraseremmers.

Het is niet zo dat integraseremmers bij iedereen leiden tot gewichtstoename, maar er kan ook niet uitgesloten worden dat er een relatie is. Ook is het niet duidelijk of en waarom vrouwen en mensen met een donkere of zwarte huidskleur* meer kans hebben op gewichtstoename. De schrijvers van de review concluderen dat er meer onderzoek gedaan moet worden naar integraseremmers en gewichtstoename om aan te kunnen tonen of er een relatie is. Er lopen nu een aantal studies die ons hopelijk antwoord kunnen geven op de vraag of integraseremmers gewichtstoename veroorzaken.

* De Hiv Vereniging is bekend met de gevoeligheid van taalgebruik rondom huidskleur. We blijven constant opzoek naar de juiste woorden die zo weinig mogelijk mensen kwetst. We weten dat  sommige mensen de voorkeur geven aan 'donker' en andere aan 'zwart'. Voor nu hebben we gekozen het zo te formuleren maar we blijven opzoek naar een manier die zo min mogelijk mensen kwetst. Als vereniging voor alle mensen met hiv vinden we het belangrijk dat ook onze taal zo inclusief mogelijk is.

Bron:

Hill A, Waters L. Pozniak A. Are new antiretroviral treatments increasing the risks of clinical obesity? J Virus Eradication 5: e45-47, 2019.