CROI2020: De London patient vrijwel zeker genezen van hiv

Gepubliceerd: 11 maart 2020

Momenteel vindt de Conference on Retroviruses and Opportunistic Infections (CROI 2020) plaats. De Hiv Vereniging deelt het belangrijkste nieuws. Er werd een update gegeven over de tweede persoon die vrijwel zeker genezen is van hiv: de London patient.

Nieuws uit 2019 – waarschijnlijk genezen

Op de CROI2019 in maart 2019 werd het nieuws gebracht dat mogelijk de tweede en derde persoon met hiv waarschijnlijk genezen waren. Het was toen nog niet helemaal zeker, omdat ze nog niet zo lang virusvrij waren. Je leest hier het bericht uit 2019. In de presentatie werd aangegeven dat er nadat het virus twee of drie jaar weg zou blijven, gesproken zou kunnen worden over genezing.

De London patient

De London patient trad een gisteren in de bekendheid, je leest hier een interview (Engelstalig) met hem. De London patient onderging in mei 2016 een stamceltransplantatie omdat hij lymfeklierkanker had. Hij kreeg een transplantatie van stamcellen van iemand met een mutatie waardoor die persoon resistent is voor hiv: de delta 31 mutatie. Deze mutatie zorgt ervoor dat mensen geen CCR5-coreceptor op hun CD4-cellen hebben, en hiv dus deze cellen niet binnen kan komen. Na de stamceltransplantatie bleek dat de meeste CD4-cellen van de London patient inderdaad geen CCR5-receptor hadden. In september 2017 stopte hij met hiv-medicatie. Op 4 maart 2020 was er nog altijd geen virus te vinden.

Verschil met de Berlin patient

De London patient en de Berlin patient (Timothy Brown) hadden allebei kanker en kregen allebei een stamceltransplantatie met cellen met de delta 31 mutatie. Maar de Berlin patient had leukemie en de London patient had lymfeklierkanker. De London patient kreeg minder zware chemotherapie dan de Berlin patient, en kon gedurende de chemotherapie zijn hiv-behandeling voortzetten. De Berlin patient en de London patient hebben dus niet precies dezelfde behandeling gekregen.

Nieuws uit 2020 – echt genezen?

Tijdens CROI2020 werd de nieuwe data gedeeld. Er is bij de London patient 30 maanden na zijn stop geen hiv te vinden met hele precieze testen. Er kan nu dus bijna zeker over een genezing gesproken worden. De hoofdonderzoeker zegt het volgende: "After 2.5 years off antiretrovirals and lack of evidence for any active virus, this almost certainly represents cure." Het is moeilijk om zeker te weten dat iemand echt genezen is, omdat je zoekt naar iets dat je niet kan vinden. Je moet zeker weten dat je op alle mogelijke manieren overal hebt gezocht, voor je met zekerheid kan zeggen dat iets er niet is.

Niet voor iedereen

Stamceltherapie kan niet als genezing voor hiv gebruikt worden op grote schaal, omdat de kans op overlijden bij een stamceltransplantatie erg groot is. Stamceltransplantatie met cellen met de delta 31 mutatie wordt alleen toegepast bij mensen die sowieso een stamceltransplantatie nodig hebben, en het geluk hebben dat er een matchende donor met de mutatie is. Je leest hier meer over stamceltransplantaties en genezing van hiv.

Hoe staat het ervoor met de Düsseldorf patient?

Er was een poster op CROI waarop data van de Düsseldorf patient gepresenteerd werd. Ook deze persoon is nog altijd in remissie. Deze persoon slikt 15 maanden geen hiv-medicatie meer, en kreeg 83 maanden geleden een stamceltransplantatie (net als de Berlin patient en de London patient). Onderzoekers vinden de remissie nog te kort om aan te nemen dat deze persoon zeker genezen is.

Bronnen: