CROI2020: Drie jaar post-treatment control bij een Amerikaans kindje

Gepubliceerd: 12 maart 2020

Momenteel vindt de Conference on Retroviruses and Opportunistic Infections (CROI 2020) plaats. De Hiv Vereniging deelt het belangrijkste nieuws. Er werd bekend gemaakt dat een Amerikaans kindje al drie jaar zonder medicatie hiv onderdrukt, nadat ze na de geboorte kort hiv-medicatie kreeg. Dit wordt ook wel post-treatment control genoemd.

Hoop op langdurige remissie

Er wordt al langer gehoopt dat door het direct behandelen van baby’s met hiv het virus voor altijd in remissie kan gaan. Dit zou betekenen dat een kind na een korte periode van hiv-medicatie niet levenslang hiv-medicatie hoeft te slikken. Er werd gedacht dat dit gelukt was bij de Mississippi-baby, maar helaas bleek dat het kindje zevenentwintig maanden na het stoppen met hiv-remmers weer een meetbaar virus had.

Drie jaar zonder medicatie

Op CROI werd een poster gepresenteerd waarop een kindje uit Amerika beschreven was. Het kindje was vier jaar geleden geboren. De moeder slikte geen hiv-medicatie gedurende de zwangerschap en bevalling. Het kindje kreeg 33 uur na de geboorte PEP. Dit is hiv-medicatie die tijdelijk na de geboorte wordt gegeven om te voorkomen dat de baby hiv krijgt.

Twee weken na de geboorte werd door middel van een hiv-test aangetoond dat het kindje hiv had, en kreeg het kindje hiv-medicatie. Nadat het kindje een jaar hiv-medicatie had gekregen, stopte de moeder met de hiv-behandeling van het kindje. Het kindje heeft al drie jaar een onmeetbaar virus, en is niet opnieuw met hiv-medicatie begonnen. Het kindje wordt nu wel goed in de gaten gehouden, en er wordt regelmatig gecheckt of het virus wel onmeetbaar blijft. Ook wordt onderzocht hoe het kan dat het kind een onmeetbare viral load houdt, dit kan aan de vroege behandeling liggen, maar ook aan het immuunsysteem van het kindje.

Bron:
Heresi et al. CROI 2020. Sustained remission in a 4-year-old hiv-infected child treated in first year of life. Poster abstract 347, March2020.