Bijscholing voor hiv-consulenten

Gepubliceerd: 04 juli 2018

De Hiv Vereniging organiseerde voor het eerst een bijscholing voor hiv-consulenten. De bijscholing had als titel: informele zorg, aanvulling op de formele zorg. Op 5 juni 2018 namen 11 hiv-consulenten deel aan deze leerzame middag waarvoor accreditatie was verkregen van de beroepsverenigingen.

Er was gelegenheid om kennis te maken met de medewerkers en op het programma stond, naast een presentatie van de Hiv Vereniging, een interactieve talkshow met vrijwilligers uit diverse onderdelen van de vereniging: workshopreeksbegeleiders, peer-counselors, mensen van het Servicepunt.

Op diezelfde avond organiseerde de groep Long Term Survivors een lezing door Dr. Rosan van Zoest over de AGEhIV studie, in het kader van International Hiv Long Term Survivors Awareness Day. Hier namen ook de consulenten aan deel en zij kwamen zo in contact met mensen die soms al sinds het begin van de epidemie leven met hiv. Bijzondere kennismakingen, zeker voor startende consulenten. Maar ook de meer ervaren consulenten vonden de bijscholing zeer goed.

De gemiddelde waardering voor de bijeenkomst was hoog, met een 8,5. Men was behoorlijk onder de indruk van de bevlogenheid en het enthousiasme van medewerkers en vrijwilligers. Unaniem zouden ze de bijscholing aan collega’s aanbevelen en men was van mening dat de bijscholing zou moeten worden toegevoegd aan het curriculum van de opleiding voor deze beroepsgroep. De workshopreeks en peer-counseling werden door de consulenten erkend als een waardevolle aanvulling op de formele zorg.