De Hiv Vereniging vormt een n=n block tijdens Aids 2018 March

Gepubliceerd: 18 juni 2018

Aids2018: Tijdens de Aids 2018 March op maandag 23 juli zal de Hiv Vereniging samen met tiental internationale organisaties een n=n (niet meetbaar = niet overdraagbaar) blok vormen om aandacht te vragen voor de n=n boodschap.

Het n=n statement is de Nederlandse versie van U=U (undetectable = untransmittable) en over de hele wereld wordt dezelfde boodschap in verschillende talen gebruikt. Zo heb je de Russiche variant 'Н=Н, неопределяемый = не перадающий' of 'K=K, Không phát hiện = Không lây truyền' in het Vietnamees. Ondanks dat de boodschap anders is in verschillende landen is de essentie nog steeds hetzelfde, namelijk: bij een onmeetbare viral load is er geen risico op overdracht van hiv. Daarbij draagt n=n bij aan het verminderen van het stigma rondom hiv, geeft het meer zelfvertrouwen en draagt het bij aan het geluk van mensen met hiv.

De Hiv Vereniging werkt voor dit project samen met verschillende internationale organisaties die ieder op hun eigen wijze aandacht besteden aan n=n in hun taal en land. Door de krachten te bundelen willen we het belang van de n=n boodschap en de sterke internationale gemeenschap laten zien. Ook Bruce Richman, oprichter van de 'U=U movement', zal aanwezig zijn met zijn organisatie Prevention Acces.

Sinds november 2017 voert de Hiv Vereniging campagne voor n=n, niet meetbaar is niet overdraagbaar. De door wetenschap ondersteunde n=n boodschap is van belang voor mensen met hiv omdat het bijdraagt aan het geluk, erkenning en zelfvertrouwen. In verschillende video's vertellen mensen met hiv over de impact van n=n en hun leven met hiv. Het n=n block zal onderdeel zijn van de campagne en de Hiv Vereniging nodigt iedereen uit om aan te sluiten.

Start Locatie: Amstelveld
Eind locatie: Amsterdam Rai (conferentie ruimte)
Tijd: 13.00 - 16.00 uur

Meer informatie: https://www.facebook.com/events/924164954430986/