Start Aids2018

Gepubliceerd: 19 juli 2018

Aids2018: Nog heel even en dan barst het circus Aids2018 los. Een kleine 20.000 bezoekers van over de hele wereld komen naar Amsterdam voor de Internationale Aids Conferentie. Wetenschappers, medici, activisten, duizenden mensen met hiv. Na zo’n twee jaar voorbereiding kan ik niet wachten tot het begint.

De vorige conferentie

In 1992 toen de conferentie voor de eerste keer en noodgedwongen in Amsterdam werd georganiseerd – mensen met hiv mochten Amerika niet in – was ik er ook bij. Ik kan mij nog goed de doodskisten op het terrein van de RAI, Act Up!-activisten die vastgeketend zaten aan de hekken van het Amerikaans consulaat bij het Museumplein, de indrukwekkende groep vrouwen met hiv op het grote podium en Elizabeth Taylor in haar suikerspinroze mantelpak herinneren. Ik werkte al een aantal jaren als buddy voor homomannen met aids, als informant bij de Aids Infolijn en als activiteitenbegeleider voor druggebruikers met hiv/aids.

Welkomcampagne

Dit wordt mijn tweede conferentie en voor mij begon deze afgelopen vrijdag echt goed bij de presentatie van de welkomstpostercampagne die modeontwerper Bas Kosters heeft gemaakt voor hello gorgeous en de Hiv Vereniging. Op levensgrote posters heet een bonte mix van de Nederlandse hiv-community alle deelnemers - en speciaal zij die leven met hiv - welkom in verschillende talen. De posters hangen op Schiphol op diverse plekken, bij Centraal Station Amsterdam en Station RAI als ook op andere prominente plaatsen in de stad op grote peperbussen. Op de posters vind je ook mascotte Drippy: een bloeddruppel, die na jaren in de verdomhoek te hebben gezeten, graag omarmd en geknuffeld wil worden. Drippy is immers ondetecteerbaar en daarom hoeven mensen niet bang meer te zijn voor ‘m.

welkomsposter aankomsthal 600

De posters stralen kracht, blijheid, diversiteit en gastvrijheid uit. Ik hoop dat mensen met hiv, waar dan ook vandaan, zich welkom en thuis voelen. Want dat is immers één van de belangrijkste taken van ons: een goede host zijn voor alle mensen met hiv. Ook in de Global Village zijn de uitingen in onze gezamenlijke Positively Dutch-stand – waar de Nederlandse hiv-gemeenschap zich verenigd heeft - prominent aanwezig. Daar worden de hele week, door allerlei organisaties activiteiten georganiseerd van film, debat, workshop, discussie tot een kerkdienst vanuit de werkgroep Colourful.

Ik heb al vaker gezegd dat de Hiv Vereniging een vitale, actieve, gezonde vereniging is en dat wordt heel duidelijk tijdens Aids2018. Van een Long Term Survivors Welcome Party, de n = n-preconference, de Poz&Proud-meet&greet tijdens de Positive Flame Tour tot deelname aan de Protestmars op maandag. Ik heb de eer samen met Prinses Mabel van Oranje-Nassau en wethouder Simone Kukenheim de mars te mogen aanvoeren. Verder niet te vergeten de vele hiv-positieve fakkeldragers die op woensdag de Olympische vlam dragen. En dan heb ik nog helemaal niet genoemd dat er 40! getrainde vrijwilligers zijn die de komende week de pers te woord staan. En het gezicht en/of de stem zijn van de hiv-community. Ik vind dit geweldig!

foto cover jaarverslag 250 1Tot slot noem ik nog de vele mooie materialen die we gemaakt hebben: stickers, posters, jaarverslagen (Nederlands & Engels), een boekje over 30 jaar hiv, factsheets en ander foldermateriaal. We moeten onze successen vieren! Terecht merkte deze week directeur Pieter Brokx op dat we dat te weinig doen. Hij heeft gelijk: met z’n allen zetten we iets geweldigs en duurzaams neer dat ook na volgende week z’n weerslag heeft. Dat gaan we vieren.

Veel dank aan alle vrijwilligers, staf & directeur, en al die vele anderen die zich inzetten om de komende week tot een succes te maken.Ik wens iedereen een onvergetelijke week toe. We zijn er klaar voor: laat Aids2018 maar beginnen!

Bertus Tempert
voorzitter Hiv Vereniging