Start van Aids2018: Met mijn hoofd onder een droogkap

Gepubliceerd: 21 juli 2018

Aids2018: Eindelijk is het zover. Aids2018. Badge en congrestas afgehaald in de RAI. Vrijwilligers in vrolijk oranje verwelkomen de nog wat onwennige congresgangers. Dit weekend zijn er al veel preconferences en sociale activiteiten. De officiële aftrap is pas maandagavond.

aids2018 conference schedule 250Veel deelnemers hebben dan al lange congresdagen achter de rug. Roadmaps van hoofdonderwerpen helpen bij het kiezen van sessies die van belang zijn voor ieders werkveld. Amsterdam ontvangt bijna 20.000 congresgangers. De stad op zijn mooist met een hittegolf in aantocht. De Noord-Zuidlijn net op tijd klaar. Aids2018 kan van start gaan.

Oh ja. Met mijn hoofd onder een droogkap. Denk nou niet dat ik daarmee ervaring heb. Wel denk ik vandaag hieraan in de RAI. Herinneringen aan mijn eerste internationale aidsconferentie in 1998. In Geneva. Ook tropisch warm. En tijdens het WK voetbal. Grote tv-schermen in de parken aan het Meer van Geneve. Verbroedering tussen de locals en de congresgangers tijdens de avondwedstrijden.
Maar met name komt het gevoel weer boven van het volledig ondergedompeld zijn in het congrescentrum vlakbij de luchthaven van Geneve. Enorme hallen. Duizenden bezoekers. Een oorverdovend lawaai van gekwetter. De hele dag het geluid van airco’s die overuren draaien. Een continue ruis in je oren. Verhit hoofd door talloze gesprekken en discussies. Kortom, het leek alsof je met je hoofd onder een droogkap zat. Helaas zonder een schakelaar om hem uit te zetten. Geneve 1998. De tijd van de nieuwe combinatietherapie. De tijd van hoop. De tijd van veranderingen waarvan niemand eigenlijk wist wat het brengen zou.

Met elkaar is sinds 1998 hard gewerkt aan waar we nu staan. Veel is ten goede gekeerd. Maar anno 2018 liggen er nog veel uitdagingen. Op medisch vlak is veel vooruitgang geboekt. Maar stigma en discriminatie zijn helaas nog een groot probleem en vragen om deskundige aanpak. Aids2018 zorgt voor nieuwe inspiratie. Ik heb er zin an!

Ronald Brands
belangenbehartiger Maatschappelijke en juridische zaken