Op de stand in de Global Village

Gepubliceerd: 24 juli 2018

Aids2018: De pre-conferences zorgden dit weekend al voor veel activiteit op het terrein van de RAI. Mensen lopen in en uit. In de Global Village (Hal 5, ingang L, voor iedereen toegankelijk) werd zondag nog volop gewerkt aan het inrichten van de vele stands. Bij binnenkomst is de stand van Positively Dutch heel goed te zien – mooi, helder, hoog steekt het prachtig af tegen de omgeving – je kunt er eigenlijk niet omheen.

Gelukkig maar, want het is er een drukte van belang en een lawaai van gewelste. Je moet wel wat doen om op te vallen en aan de bak om met mensen in gesprek te komen. Vandaag begon het echte werk na de intensieve voorbereiding. Veel vrijwilligers zijn de hele dag op de stand en in de gangen rond de stand. Mensen met een T-shirt van Positively Dutch – met Drippie erop – zijn heel herkenbaar. Drippie is een beetje een droevig kijkende bloeddruppel die graag een knuffel wil – hij nodigt je uit om te knuffelen omdat het nu eindelijk weer kan, omdat hij door een ondetecteerbare viral load niet meer gevaarlijk is.

drippy 250 2De partners op de stand

Hello Gorgeous staat op de stand – de Engelstalige editie van het magazine vindt haar weg naar menige bezoeker maar het meest in trek zijn de grote buttons met Drippie erop. Die Drippie maakt het hoor, deze week.  ATLAS 2018 deelt driftig flyers uit om mensen naar de Beurs van Berlage te krijgen om de expositie aldaar te gaan bekijken. De Hiv Vereniging gaat met mensen in gesprek en deelt  de prachtige nieuwe boekjes uit. Positief Leven en het jaarverslag in het Engels, en een prachtig boekje over de geschiedenis en de wapenfeiten van de vereniging, speciaal gemaakt voor de conferentie.

In gesprek

Bijzonder voelt het om in gesprek te gaan met mensen uit alle delen van de wereld en uit te wisselen over wat zij doen en wat wij doen. Mensen vertellen maar wat graag over hun werk en veel daarvan is preventie. Maar ik wordt ook steeds weer verrast met supergoede initiatieven waar mensen met hiv wel degelijk een rol hebben.

Ghanees bezoek: GAM TV

Global Village Pos Dutch gam tv 250Vandaag sprongen twee activiteiten op de stand er heel erg uit. Er waren ongeveer 10 mensen van GAM TV (de Ghanese televisiezender uit Amsterdam Zuid-Oost) die de stand verlevendigden met een stuk theater over hoe stigma dodelijk is en een swingende modeshow met prachtige Ashanti gewaden. Veronica van de Kamp, theatermaakster en bevlogen activist en de baas van GAM TV wilde dit graag tonen op de stand van Positively Dutch – zij wonen in Nederland, maken deel uit van onze samenleving en ook van onze community. Echt mooi en fijn en een erkenning dat we gewoon samen moeten willen werken.
Ook was er een panel dat vertelde over de making van de Positively Dutch welkomscampagne. Tegelijkertijd was er op het hoofdpodium wat echt vlak naast onze stand ligt een oorverdovend concert bezig. Het volume stond zo hard dat we niet meer met elkaar konden praten, laat staan met bezoekers van de Global Village. Voor het panel en de toehoorders zijn er gelukkig headsets. Een soort Silent Disco. Supergoed last-minute idee, want tijdens al die optredens die er deze week nog op dat hoofdpodium gaan plaatsvinden is geen gesprek te voeren! Maar gezellig en levendig is het dus wel zeker!

Reina Foppen
medewerker community netwerk