Tien organisaties in U=U blok

Gepubliceerd: 24 juli 2018

Aids2018: In november 2017 zijn we met de Hiv Vereniging van start gegaan met de n=n campagne. Een campagne die zich richt op een nieuwe boodschap, een boodschap van hoop, zelfvertrouwen en kracht. Wanneer iemand die leeft met hiv medicatie slikt en het virus onderdrukt, kan hiv niet meer worden overgedragen. Geweldig nieuws! En toch is het een boodschap die hartstikke moeilijk geaccepteerd wordt, zowel binnen als buiten de hiv-community.

protestmars u u 600

Dezelfde boodschap

Met de vereniging heb ik het afgelopen jaar hard gewerkt om de n=n boodschap uit te dragen, door middel van video’s, flyers, posters, events en zo waren we ook gister aanwezig bij de protestmars, aids2018march, met het U=U block. Toen ik afgelopen april in Moskou was voor de Eastern Europe and Central Asia AIDS conference zag ik Anna, een hiv-activist uit Moskou praten over n=n (H=H in het Russisch). Het viel mij op dat ondanks de andere taal de woorden die ze gebruikte hetzelfde waren (ik had een vertaler in mijn oor). En dat is juist de kracht van n=n. Het is een globale boodschap die overal hetzelfde is, namelijk dat we niet meer bang hoeven te zijn voor overdracht. Mensen met hiv kunnen zonder angst relaties aangaan, ze kunnen zonder angst seks hebben en ze kunnen het heft in eigen handen nemen, bij hen stopt het verspreiden van het virus.

protestmars u u 600 3

Samen sterker

Dit wou ik graag laten zien en daarom nam ik contact op met 10 internationale organisaties die allemaal in hun eigen land, eigen taal de n=n campagne aan het voeren waren. Je hebt K=K in Vietnamees, B=B in Turks, L=L in Swahili, N=N in het Italiaans en Duits, en natuurlijk de welbekende U=U in het Engels. Aangezien wij de gastorganisatie zijn hebben we materialen beschikbaar gesteld voor de participerende organisaties en op maandag 23 juli 2018 liepen we met zijn allen mee in de mars. Een mooie gebeurtenis, die ondanks de enorme hitte, een zeer geslaagde demonstratie was. Samen zijn we sterker zoals Reina Foppen dat verkondigde in haar openingsspeech tijdens de Global Village, en dat is zeker waar!

Tomas Derckx
medewerker communicatie