Een brug slaan voor een goed gesprek

Gepubliceerd: 30 juli 2018

Aids2018: Op de valreep, op de laatste ochtend van een al wat leeglopende Global Village, loop ik ietwat gehaast langs de stand van Franssprekende Noord-Afrikaanse landen en daar zie ik haar opeens zitten! Fatimata Ball, mijn zus en bondgenoot uit Mauritanië! Over haar blogde ik twee jaar geleden vanuit Durban, toe we daar met een Nederlandse delegatie waren om ons voor te bereiden op de conferentie in Amsterdam.

Ik ontmoette haar en Fabienne, een Franse onderzoekster en activiste en ook hiv-positief, op de voorconferentie van GNP+. We zochten elkaar steeds weer op, die week in Durban.

positively dutch stand impressie 300Voor mij is de cirkel rond als ik Fatimata in mijn armen sluit en de haast valt van mijn schouders. We houden elkaar innig vast, wisselen uit hoe het gaat, wat we deze week gedaan hebben en nog van plan zijn. Ik had haar geschreven dat ik niet naar de conferentie zelf zou gaan, omdat we als Hiv Vereniging niet zomaar 800 euro aan een entreeticket extra kunnen besteden en dat andere collega’s gebruik zouden maken van de 3 kaarten die ons van de organisatie gegund werden. Daardoor had ze begrepen dat ik er helemaal niet zou zijn. Communiceren is een vak. Hoe het ook zij, na onze hereniging liepen we innig gearmd naar de Positively Dutch stand en heb ik haar aan de hand van de presentatie, die ik speciaal voor deze week gemaakt heb, goed kunnen uitleggen wat onze vereniging allemaal doet.

Universele taal

alie fatimata 300Fatimata is in Mauritanië de enige vrouw die open is over hiv. Ze is verpleegkundige en doet in haar eentje zo’n beetje alle taken die wij als vereniging doen. Van voorlichting, tot peer-counseling, van lobby bij de president, tot tv optredens. Vrijdagochtend kon ik haar voorstellen aan onze eigen Posidiva Alie, die gastvrouw op de stand was. Dan ben ik blij met mijn uitgebreide talenkennis, die het mogelijk maakt om de brug te slaan tussen een vrouw uit Noord-Afrika en een vrouw uit Wapenveld, die beiden het Engels niet goed beheersen maar wel meteen gevoelsmatig een klik met elkaar hebben. Elkaar innig omhelzen is een universele taal.

positive flame mueumplein aankomst 300We troffen het, want Gerben Grimmius gaf net een optreden van zijn “Een Goed Gesprek” op het hoofdpodium en er werd een Engelse vertaling van de tekst op het scherm geprojecteerd. Gerben, die ook had meegelopen met de Positive Flame en met wie ik samen werd geïnterviewd tijdens The Power of Love, is een professionele musicalartiest en hij kan er wat van, hoor! Prachtig gezongen, en Fatimata kon het Engels op het scherm gelukkig wel goed volgen. En steeds zag ik haar knikken: 'ja, dat is waar, hij heeft gelijk'!. Na afloop gingen we natuurlijk naar hem toe en daar faciliteerde ik alweer “een goed gesprek”  door te tolken.

Vriendschap sluiten met hiv

gerben fatimata 1 300Fatimata kon alleen maar bevestigen dat wat Gerben zingt, vriendschap sluiten met hiv, de weg is naar empowerment en innerlijke kracht. We moeten namelijk nog een aantal jaren door met elkaar, hiv en ik. Ze zei: 'zonder hiv was ik echt nooit uitgenodigd op het paleis te komen praten of op TV te verschijnen. Ik was maar een verpleegster, maar nu ben ik een gesprekspartner van de president'. Het was voor haar – en voor mij – ook fijn om de ouders van Gerben te ontmoeten. Zij steunen hem en moedigen hem aan en Fatimata vond dat ook heel fijn om te horen.  Ze vertelde zelf hoe belangrijk voor haar werk de steun van haar eigen zoon is. Een twintiger ondertussen, die enorm trots is op zijn moeder en nu de voorlichting over hiv aan jongeren voor zijn rekening neemt.

Souvenir van Nederland

resilience and visibility 1 300 smEen mooie afsluiting van AIDS2018 “the hottest week in Amsterdam ever”. De koerier komt nog 4 doosjes – Nederlandstalige – folders ophalen en ik leg het bijna af in de tien minuten die ik buiten wacht. Het handzame boekje “Resilience and Visibility” is ongetwijfeld door heel veel bezoekers van de Global Village onderweg naar huis gelezen. Als “airplane reading” vond het boekje goed aftrek. Een mooi souvenir van het bezoek aan Nederland, het nieuwste Sahel-land. Zoals Fatimata zei: 'ik was nog van plan een dikke jas mee te nemen, maar het is hier nog warmer dan bij ons'!

Na-borrelen bij de tentoonstelling van Atlas2018

borrel beurs van berlage 300We sloten de week af met drankjes en hapjes in de Beurs van Berlage met de vrijwilligers van Positively Dutch, hello gorgeous, ATLAS2018 en Hiv Vereniging. Naast de gezelligheid ook de tijd genomen om deze indrukwekkende expositie te bekijken. Geweldig mooi ontwerp van de Silvestri’s waardoor de mooie foto’s, video’s en verhalen van mensen met hiv uit de hele wereld heel goed tot hun recht komen. Nog te bekijken tot 2 augustus, gratis entree in de Beurs van Berlage en zeer de moeite waard. Doen dus! En doe dan meteen even een ritje de Noord-Zuidlijn.

Reina Foppen
medewerker Community netwerk