Terug in de tijd: Interview met Arjen Lindeman, mede-oprichter voorloper Hiv Vereniging

Gepubliceerd: 17 augustus 2020

In het kader van het 30-jarig jubileum van de Hiv Vereniging plaatsen we artikelen vanuit de geschiedenis. Ditmaal gaan we terug naar het jaar 1987, nog voor de tijd van de Hiv Vereniging. Een interview met Arjen Lindeman voor KRO Brandpunt. Lindeman is mede-oprichter van de Stichting Belangenbehartiging Sero-Positieven (BSP) de voorloper van de Hiv Vereniging.

Wel of niet vertellen aan je dokter?

KRO Brandpunt interviewt Lindeman over of mensen met hiv wel of niet hun hiv-status moeten vertellen aan zorgpersoneel. Lindeman vindt van niet. ‘Kijk, het kan zijn dat er allerlei klachten zijn die op geen enkele andere manier verklaarbaar zijn. Op grond van onderzoeken die dan ook daar op toegespitst moeten zijn. Maar als je, zeg eens wat, aan je grote teen geopereerd wordt is het totaal onbelangrijk om te weten of iemand seropositief is’, zegt Lindeman tegen de verslaggever van Brandpunt op de vraag of artsen het recht hebben om iemands hiv-status te weten.

Deze discussie wordt tot op de dag van vandaag nog gevoerd maar Lindeman geeft in 1987 al het belangrijkste argument: ‘Verpleegkundigen krijgen bij hun opleiding als eerste te horen dat bloed besmettelijk kan zijn. En het is dus onzin om ten aanzien van aids of hepatitis B of een andere overdraagbare ziekte een heel ander beleid te gaan voeren.’

Het klopt dat in de gezondheidszorg uitgebreide hygiëneprotocollen worden gehandhaafd, die gebaseerd zijn op onder meer de richtlijn voor preventie van infectieziekten van het RIVM. Door deze protocollen mag je ervan uitgaan dat er geen overdracht van hiv kan plaatsvinden wanneer deze worden gevolgd. Deze protocollen gelden niet alleen voor hiv, maar ook voor andere infectieziekten. Een zorgverlener weet immers vaak niet of iemand wel of geen infecties heeft. Dit is ook wat Lindeman aanhaalt in het interview.

Toch ervaren veel mensen met hiv, 33 jaar na dit interview, nog steeds veel stigma in de zorg. Lees hier meer.

Arjen Lindeman was organisatorisch talent

Arjen Lindeman was mede-oprichter van Stichting Belangenbehartiging Sero-Positieven (BSP) die later met de Bond van Mensen met Aids (BMA) samensmolt tot de Hiv Vereniging. Daarnaast was hij initiatiefnemer van de hulplijn ‘Seropositieven bellen Seropositieven’ (later HivPluslijn), en oprichter van de Hiv-viptent. Hij organiseerde ook de eerste ‘Vrij Veilig Festivals’ en was hij actief deelnemer aan het Aids Memorial Day Comité. Hij organiseerde zelfs zijn eigen afscheidsritueel in de Mozes en Aäronkerk, hij overleed op 19 september 1994.

Bertus Tempert, voorzitter van de Hiv Vereniging, herinnert Lindeman als kordaat en gedreven, ‘Arjen was een zachtaardige en lieve man. Iemand die goed wist wat er speelde en die dingen goed wist te verwoorden. En hij had altijd een zwart leren vestje aan, dat was zo typerend voor hem.’

Zie hieronder het interview met Arjen Lindeman uit 1987 voor KRO Brandpunt.