Positively Dutch goed ontvangen

Gepubliceerd: 07 november 2018

Aids2018: Samen met stichting hello gorgeous voerde de Hiv Vereniging deze zomer de Positively Dutch campagne. Een postercampagne waarbij de Nederlandse hiv-community de vele bezoekers aan Aids2018 verwelkomde.

De campagne – een samenwerking met modeontwerper Bas Kosters - was te zien op Schiphol, Amsterdam Centraal en rond de RAI. Doel van de campagne was, naast het vergroten van de zichtbaarheid van mensen met hiv, ook het bestrijden van stigma en het normaliseren van hiv. De vormgeving van de campagne was ook het thema van de communitystand in het Global Village, die hello gorgeous, de Hiv Vereniging en Atlas 2018 samen bemanden.

Rond de stand namen vrijwilligers ook een vragenlijst af onder de bezoekers over de campagne. Zo’n 300 mensen uit heel de wereld namen deel aan de vragenlijst. De campagne werd heel positief gewaardeerd; bijna 80% gaf aan dat de doelstellingen van de campagne goed overkwamen. 78% waardeerde de campagne zeer en 17% een beetje. 83% vond de campagne nuttig, 12% een beetje.

Op de vraag of zo’n campagne ook mogelijk zou zijn in hun land en hoeveel nut het zou hebben, dacht 83% dat het mogelijk zou zijn, 90% zou het nuttig vinden. Mensen konden ook hun e-mailadres achterlaten als ze meer informatie wilden over het concept van de campagne. Daar was veel belangstelling voor en dit najaar gaan we de geïnteresseerden benaderen.

Leo Schenk