HIV010: activiteiten rond Wereldaidsdag in Rotterdam

Gepubliceerd: 22 november 2022

Ook dit jaar organiseert HIV010, een samenwerkingsverband van verschillende Rotterdamse organisaties en vrijwilligers, activiteiten in de week rond Wereldaidsdag. De aftrap is met een feestelijke Hiv+Borrel, die 9 jaar bestaat, op vrijdagavond 25 november. Er is gratis cava en non-alcoholische drankjes terwijl het weekprogramma wordt toegelicht. Naast mensen met hiv en hun naasten zijn ook hiv-zorgprofessionals extra welkom.

HIV010
Jaarlijks organiseert de werkgroep HIV010 activiteiten rondom Wereldaidsdag om mensen bewuster te maken van het leven met hiv. Er zijn activiteiten waarbij lotgenoten elkaar kunnen ontmoeten en bijgepraat worden over de laatste medische ontwikkelingen. Er wordt kennis geboden aan professionals en betrokkenen met als doel inclusie te bevorderen en het stigma rondom hiv te doen verdwijnen.
Een kleine greep: op 1 december is het Kennisatelier IDEM 'Voorbij het stigma' (ochtend) en draait de film FEAST over de Groningse hiv-zaak (avond). Na de film is er een gesprek met regisseur Tim Leyendekker onder het genot van een drankje. En op 2 december is het tweewekelijkse diner op de Schiedamsedijk van Mara (18.00 uur) en een medische update door Prof. Dr. Eric van Gorp (arts-infectioloog/viroloog ErasmusMC) mét aansluitend de Hiv+Borrel (20.00 uur). Beide activiteiten zijn op dezelfde locatie.

Bekijk het volledige programma van de week (ook om je aan te melden voor een activiteit) of klik HIV010 Rotterdam Wereldaidsdag

2.090 mensen met hiv  in Rotterdam, plus 110 die het nog niet weten
Er wonen naar schatting 2.090 mensen met hiv in Rotterdam en het aantal mensen met hiv zonder diagnose wordt geschat op 110 (stichting hiv monitoring rapport 2022). Vooroordelen over hiv bestaan nog steeds, elk jaar vinden nog nieuwe infecties plaats; genoeg redenen om extra aandacht voor hiv te blijven vragen.
Karlijn Bunnig, consulent geestelijke zorg van Stichting Mara (één van de Nationale Hiv Alliantiepartners), zegt: 'Dagelijks worden veel mensen met hiv geconfronteerd met de gevolgen van het gebrek aan kennis over dit virus. Dit heeft grote invloed op het welzijn van mensen met hiv. Hoewel onderzoek laat zien dat het stigma bij vrienden, kennissen en familie afneemt, wijst onderzoek ook uit dat mensen met hiv vaker negatieve vooroordelen ondervinden in de zorg. Daarnaast ondervinden hiv-positieve mensen regelmatig onterechte aannames als het gaat om seksualiteit. Dit ondanks n=n (niet detecteerbaar betekent niet overdraagbaar).'

Info & contact
Meer info over HIV010: https://www.facebook.com/HIV010/.
Voor meer informatie over Wereldaidsdag Rotterdam, ook voor contacten met ervaringsdeskundigen, e-mail of bel met Karlijn Bunnig: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., telefoon: 0641535322

Deze activiteiten zijn tot stand gekomen door HIV010 en hebben als doelstelling in en rond Rotterdam de aandacht te blijven vestigen op de positie van mensen met hiv/aids. HIV010 doet projecten rondom voorlichting, preventie en stigmabestrijding en worden in samenwerking met de volgende partners georganiseerd:

.