Waarom kennen we amper BN'ers met hiv?

Gepubliceerd: 17 oktober 2023

Poz&Proud houdt op 12 november een infomiddag met als thema 'Hiv in de media': hoe schrijven journalisten over hiv, en hoe komt het eigenlijk dat zo weinig BN'ers open durven zijn over hun hiv? Kom je ook? Toegang is gratis.

Poz&Proud gaat met journalisten en andere mensen uit de media het gesprek aan over hoe er geschreven wordt over hiv en over mensen met hiv. Waarom heeft de Hiv Vereniging een taalwijzer opgesteld waar bijvoorbeeld in staat dat de voorkeur gegeven wordt aan het woord infectie in plaats van besmetting? Hoe gaan journalisten om met deze nuances? En heeft een taalwijzer echt effect op stigma?

Waar zijn de bekende Nederlanders?

In het tweede deel van de middag duiken we de showbusiness in. Hoe kan het dat er nauwelijks mediapersoonlijkheden of bekende Nederlanders met hiv zijn die als rolmodel gezien worden? Wij komen niet verder dan drie BN'ers die geen geheim van hun hiv-status hebben gemaakt. Catherine Keyl heeft een paar jaar geleden gezegd dat ze bekende Nederlanders kent die hiv-positief zijn, maar dat ze denkt dat deze personen liever doodgaan dan dat ze het ooit bekend gaan maken. Wel zijn er veel BN'ers die hiv-negatief zijn, en toch hun bekendheid inzetten voor de goede zaak, zoals Jeroen Pauw, Sofie Hilbrand, Freek Bartels, Angela Groothuizen, en nog veel meer. Waar zijn de bekende Nederlanders met hiv?

De middag wordt gemodereerd door Linda Duits.

Aanmelden niet nodig

We hebben leuke en interessante sprekers uitgenodigd en we willen ook heel graag jullie mening horen tijdens deze middag! De deuren van het Betty Asfalt Complex in Amsterdam gaan om 13:30 uur voor je open, het programma begint om 14:00 uur en duurt tot 16:00 uur met een kleine pauze tussendoor. Aanmelden niet nodig.

flyer infomiddag 2023 2klein