Twee jaar Ledenraad: draai gevonden

Gepubliceerd: 30 november 2023

De Ledenraad blikte onlangs terug op de eerste twee jaar van het eigen bestaan en blikt vooruit naar 2024: mooi om te zien hoe de Nationale Hiv Alliantie steeds meer vorm krijgt.

Op zaterdag 22 mei 2021 nam de Algemene Ledenvergadering het besluit zichzelf op te heffen en in te stemmen met een nieuwe verenigingsstructuur, met als belangrijkste orgaan de ledenraad als vertegenwoordiging van alle leden. Die moest toen nog wel eerst gekozen worden. Op 27 september 2021 stonden we als kandidaten op de kieslijst en op 19 oktober 2021 feliciteerde Pieter Brokx ons met de benoeming tot afgevaardigde in de ledenraad van de Hiv Vereniging voor vier jaar.

Op 20 november 2021 zouden we voor het eerst bij elkaar komen in onze eerste vergadering en dat was voor ons een belangrijk moment. Corona besliste toen anders en onze eerste ontmoeting was daardoor digitaal. We waren toen nog met twaalf afgevaardigden. Inmiddels zijn we twee jaar verder en hebben twee afgevaardigden zich teruggetrokken en zijn we met tien.

Met elkaar vertegenwoordigen wij alle ruim elfhonderd leden. Dat lijkt een hele klus, maar met de ondersteuning van het bestuur van de Hiv Vereniging slaan we ons daar aardig doorheen. Tijdens deze bijeenkomst keken we daarom natuurlijk ook terug op de afgelopen twee jaar: hoe we zijn gegroeid, waar staan we nu en waarom is het voor ons als individu belangrijk de leden van de Hiv Vereniging te vertegenwoordigen.

Daarnaast lag er voor ons de taak het concept jaarplan 2024 en de conceptbegroting voor 2024 goed te keuren. De Hiv Vereniging heeft in 2022 met een Theory of Change het strategie plan opgesteld dat loopt tot en met 2025. Jaarlijks wordt op basis van deze Theory of Change een jaarplan opgesteld waarin volgens de beleidslijnen de activiteiten worden benoemd waarop gefocust wordt. Aan ons als ledenraad om hier kritisch naar te kijken en aan het bestuur vragen te stellen.

Voor 2024 zien zowel het jaarplan en de begroting er weer geweldig uit. Door de ledenraad was er eerder al een financiële commissie benoemd. De financiële commissie bestudeert en bespreekt de begroting met de directeur en brengt daarna verslag uit aan de ledenraad. Het advies van de financiële commissie om de begroting goed te keuren werd daarom unaniem opgevolgd. De begroting 2024 is daarmee aangenomen.

De Hiv Vereniging kan nu aan de slag voor 2024 en we kijken op het huidige jaar met voldoening terug over wat er door de vereniging in 2023 is neergezet. Ook vinden we het goed om te zien dat de Nationale Hiv Alliantie van de informele hiv-zorg steeds meer vorm begint te krijgen. Er is een mooi artikel over de ledenraad in de nieuwe Plus (24) gepubliceerd. Lezen dus!!

Namens de Ledenraad,

Edwin