Twee mannen die genezen zijn van hiv varen mee op de Poz&Proud-boot

Gepubliceerd: 01 augustus 2024

Boot nummer 3 tijdens de Canal Parade aanstaande zaterdag is van Poz&Proud, onderdeel van de Hiv Vereniging voor homo- en queermannen met hiv. Dit jaar is bijzonder omdat twee van de zeven mensen die zijn genezen van hiv meevaren: Marc (‘the Düsseldorf patient’) en Paul (‘the City of Hope patient’).

“De verhalen van Marc en Paul laten zien dat hiv-genezing geen wonder is, maar een haalbaar doel waarvoor onderzoekers en donoren wereldwijd moeten blijven investeren,” zegt Anne Wensing, vooraanstaand arts-viroloog bij UMC Utrecht, die zaterdag ook aanwezig zal zijn op de boot.

‘Together towards zero HIV infections’

De Poz&Proud-boot brengt hedendaagse en vroegere activisten, de wetenschap en de hoop voor de toekomst samen onder het motto: ‘Together towards zero HIV infections’. Het aantal nieuwe hiv-infecties in Nederland neemt snel af dankzij de inspanningen van velen en diverse factoren, aldus Poz&Proud: “De wetenschap, de beschikbaarheid van PrEP en zeker de inzet van de hiv-community, die zich sinds de jaren tachtig hiervoor inzet. Mensen die hun hiv met medicatie onderdrukken, kunnen het virus niet langer overdragen. Dat is een cruciale factor in het stoppen van de epidemie die vaak over het hoofd wordt gezien.”

Hoewel hiv-overdracht wereldwijd nog steeds een groot probleem is, laat Amsterdam zien dat samenwerking het aantal nieuwe infecties aanzienlijk kan verminderen. In 2022 was het aantal nieuw opgespoorde hiv-infecties in de hoofdstad teruggelopen tot negen.

Poz&Proud wenst de hele wereld ditzelfde optimisme toe en vaart tijdens deze Pride op een roze wolk door de grachten!

[Foto:  Maria Heijdendael]