Wie gaat dat betalen? “Deze mailing kwam precies op het goede moment”

Gepubliceerd: 24 september 2024

Het was een hele kluif, maar hij staat online en wordt gebruikt: de tool die de Hiv Vereniging ontwikkelde voor Hiv Talks editie 10 van farmaceut MSD. Het betreft een handleiding voor zorgverleners en apotheken die hulp bieden aan mensen met hiv die door omstandigheden niet of onvoldoende verzekerd zijn. Volgens de wet hebben ook zij recht op zorg. Maar wie financiert dat?

Omdat het antwoord op de vraag vaak niet duidelijk was, kwam het voor dat mensen met hiv werden weggestuurd. Dit terwijl continuïteit van zorg bij hiv van groot belang is. Aan de hand van casussen bespreken we de zes meest voorkomende situaties, en hoe de kosten hiervoor gedeclareerd kunnen worden.

Dankbare reacties

Meerdere dankbare reacties zijn al binnengekomen, bij de Hiv Vereniging en bij MSD: “Deze mailing kwam precies op het goede moment.” Mooi om te weten dat mensen in kwetsbare situaties die toch al genoeg aan hun hoofd hebben hiermee direct geholpen zijn. Bekijk de handleiding hier.

Onze dank gaat uit naar Natasja van Holten, consultant op het gebied van hiv-, soa- en seksuelegezondheidszorg, en Wehshaad Bholai van CAK, die deze productie mede mogelijk maakten.