‘Majesteit, namens de Hiv Vereniging hartelijk welkom op het Red Ribbon Concert.’

Gepubliceerd: 23 mei 2018

Met deze woorden heette ik Z.M. de Koning en H.M. de Koningin welkom op het kick-off event in AFAS Live, in aanloop naar de grote internationale conferentie van 23 – 27 juli in Amsterdam. Was ik van tevoren wat gespannen, op het moment dat mijn medegastheer Peter Reiss en ik wachtend op de rode loper voor het rode lintjesscherm de auto met vlag en wapen aan zagen komen rijden, ging het vanzelf.

De enige protocollaire aanwijzing die ik had gekregen was dat de Koning als eerste zijn hand zou uitsteken. Toen ik Koning Willem-Alexander en Koningin Máxima zag uitstappen, dacht ik: ‘Die twee ken ik’ en het voelde meteen vertrouwd. Ze moesten lachen toen ik bij de flitsende camera’s de opmerking maakte: ‘Voor u is dit gesneden koek, maar voor mij is dit compleet nieuw, hoor’.

Bij de rondgang langs de in de hal opgestelde grote posters van activiteiten en campagnes heb ik het Paar uitleg gegeven over zowel de N = N- als de Million Positive Faces-campagne. Dat N = N (niet meetbaar = niet overdraagbaar) voor ons, de hiv-community, een krachtige en bevrijdende boodschap is die (zelf)stigma tegengaat. De Koning informeerde daarna naar PrEP. Ik antwoordde hem met een glimlach dat zijn kabinet niet veel haast maakt met de uitvoering van het positieve advies van de Gezondheidsraad. Wat hij daarop mompelde kon ik helaas niet verstaan.

Ook Prinses Mabel was aanwezig en wie kan nou zeggen een avond tussen een Koningin en een Prinses te hebben gezeten? Niet alleen ik, maar ook Chris en Anne bij de Pop Up Aids-expo en Chaniel als 15-jarige pianist op het podium hadden een onvergetelijke, prominente rol. De mensen met hiv en de community stonden centraal, Wat mij betreft zijn Chaniel, Anne en Chris de nieuwe ambassadeurs van de Hiv Vereniging!

Voor mijn gevoel was de show in no time voorbij en mocht ik de Koning langs een aantal tafels begeleiden. Ook hier waren we goed vertegenwoordigd door Pieter, Reina, Tomas én Chaniel. Het Paar had veel belangstelling voor jongeren en de ‘nationale tafel’ was een mooi voorbeeld van de gezamenlijke hiv-aanpak in Nederland: de overheid (RIVM), sponsors (Aidsfonds), hiv-behandelaren (NVHB & V&VN/VCH) en de community (Hiv Vereniging) gezamenlijk aan één tafel. Het Koninklijk Paar nam uitgebreid de tijd om in gesprek te gaan en het geplande kwartier liep uit naar ruim een half uur. Naast serieuze gesprekken was er ruimte voor grapjes en dankzij Chaniel weten we dat het Koninklijk Gezin fan is van Lucky-TV.

Op weg naar de uitgang gaf Koningin Máxima mijn echtgenoot Omar een mooi compliment: ‘U zult wel trots zijn op uw man!’ De Koning bedankte mij tot slot voor een mooie avond en benadrukte dat er nog veel werk te doen is, ook voor Hiv Vereniging. De boodschap van de avond ‘We zijn op de goede weg een einde aan aids te maken, maar we zijn er nog niet, ook niet in Nederland’ was door beiden goed begrepen. Een vitale, krachtige Hiv Vereniging is hierbij van essentieel belang. Ik vond het een enorme eer en ben dankbaar en trots dat ik als vertegenwoordiger van de Nederlandse hiv-gemeenschap deze rol mocht vervullen.

Bertus Tempert
voorzitter Hiv Vereniging