Jaarverslag Limburg

Gepubliceerd: 14 augustus 2024

Regio Limburg organiseert maandelijks een gezellige lunch én een zomerbarbecue. Lees het verslag van coördinator Roger over 2023.

12 keer

In onze provincie komen we sowieso 1x per maand bij elkaar, voor een lunch. Voorheen hadden we daar een zomerstop in, maar inmiddels gaan we het hele jaar door.

Die lunches worden goed bezocht en er is een hele fijne sfeer. Het is niet voor niks, dat er zelfs regelmatig mensen uit andere provincies bij ons over de vloer komen. We begroeten vrijwel iedere maand wel weer een nieuw gezicht.

Een jaartje geleden moesten we helaas, na jaren, ons plekje in Sittard verlaten. Maar daarvoor in de plaats vonden we een prima plek in Geleen. Dus, daar waar de ene deur dichtgaat, gaat een andere wel weer open.

Een gezellige plek ook, met zowat voor de deur de markt, het gemeentehuis. Kortom: er is altijd wel wat reuring, op de zaterdagen waarop we bij elkaar komen.

Wat mooi is om te zien, is dat veel bezoekers ook soms voor de deur zitten, zo tussen de lunch door en er ook wel eens een praatje ontstaat met een buur of buurtbewoner. En dat verloopt helemaal prima. Wat ook leuk is, is dat het COC op dezelfde plek bijeenkomt en dat maakt de contacten in de regio nog laagdrempeliger en dat is wel zo fijn, voor partijen die overlappingen hebben qua doelgroepen.

Samenwerking

Dat is ook wel een highlight: samenwerking is hier heel makkelijk. Samen ergens de schouders onder zetten, iets goeds doen voor mensen waar je je voor inzet, dat gaat hier best makkelijk. Of het nou om mensen gaat die een buddy nodig hebben, asielzoekers met al hun vragen en uitdagingen in het leven. Soms ook mensen die hun weg niet kunnen vinden in de bestaande hulpverlening, studenten die wijzer willen worden, noem maar op.

Wereldaidsdag

Contact met media idem dito, ook rond Wereldaidsdag. Een dag waarop we in Limburg altijd wel actief zijn, met een groep mensen uit van allerlei hoeken: van buddyzorg, tot politici. Regionale zender L1 besteedt sowieso ieder jaar aandacht aan Wereldaidsdag. Afgelopen jaar heeft de vlag met het rode lintje op allerlei plekken gewapperd, hier in de provincie.

Het lijkt erop dat hiv een steeds normaler thema wordt en dat is natuurlijk ook de bedoeling. Dat is al een highlight op zich, maar het is ook wel merkbaar. Het gemak en vooral ook zonder ongemak contact kunnen hebben met de provinciale media, is wel zo fijn. En belangrijk. De oude kreet gaat nog steeds op : spread the word , not the disease.

Oftewel: de kinst dr  bèëter euver moele, da het kriege.

Tot zover de Teleac cursus “Limburgs voor beginners".

Meer lezen?

Jaarverslag 2023 van de Hiv Vereniging.