Dagje Deventer 2.0

Gepubliceerd: 02 juli 2019

Op 29 juni was het tijd voor het vierde Dagje in de regio Oost-Nederland. Dit keer gingen we terug naar Deventer. Hierbij een verslag van de dag.

In het kader van het rondreizend café-circus was voor de tweede keer Deventer uitgekozen als stad voor het Dagje. De locatie was wederom De Fermerie, de temperatuur was met 30 graden net zo warm als de eerste keer, de sfeer was weer goed. De opkomst was met 13 personen iets minder dan bij de voorgaande Dagjes maar het programma maakte alles goed. We begonnen met een kennismaking en deze was net even iets anders. In de kring komen, je naam noemen en iets over jezelf zeggen. Mensen die dat met je deelden stapten vervolgens ook de kring in. De ABBA-fan bleef alleen, de muziekmaker-fan bleef alleen, de dans-fan kreeg gezelschap evenals de verliefden op Deventer. Bij de volgende ronde moesten we rondlopen, door elkaar. Wanneer de muziek stopte, moest je stil blijven staan en je voorstellen aan diegene die op dat moment tegenover je stond. Niet alleen voorstellen, ook vertellen waarom je vandaag was gekomen en wie je superheld was. Als laatste moesten we op lengte staan, op leeftijd staan en op hiv-leeftijd staan. Een aantal speelse manieren om elkaar te leren kennen.

En daarmee werd het tijd om op pad te gaan met de speurwandeltocht. In drie groepjes trokken we de stad in om te genieten van al het moois dat Deventer te bieden heeft. Daarbij moesten we opzoek naar de antwoorden op verschillende vragen over de stad. Twee vragen bleken gesprekspunten om van elkaar te leren:

1. Geen speurtochtvraag dit keer maar een vraag om met elkaar te bespreken: Wat voelde je toen je werd geconfronteerd met de mededeling dat je (of je partner/ouder/kind) hiv-positief was?
  2. In deze kleine oase van rust (zijnde de kloostertuin) is het mooi om even met elkaar stil te staan bij de vraag in hoeverre je hiv-positiviteit je dagelijkse leven beïnvloedt en hoe we elkaar daar bij kunnen helpen.

Onder het genot van een drankje en een hapje zijn de goede antwoorden en de winnaar bekend gemaakt, waarna de winnares de Deventer koek mee naar huis mocht nemen. Na nog een drankje was ook deze middag weer voorbij en gaan we ons voorbereiden op het volgende dagje: Dagje Zutphen op 12 oktober.

- Het kernteam van Oost-Nederland