Zorgen om privacy en stigma

Gepubliceerd: 20 april 2020

Het is al een tijdje terug dat me iets zo erg van het hart moest, maar het zit me hoog. Het hitsige gepraat over corona-apps en de haast waarmee men deze wil gaan introduceren drukt me neer, ik word er erg onrustig van.

vrouw media 300Ik krijg flashbacks van de tijd dat er met dikke viltstift H.I.V. op dossiers was geschreven, geeltjes op een formulier voor de fysio of de gynaecoloog met daarop: mevrouw is hiv-positief. De gevolgen daarvan zijn soms nog voelbaar - uit het onderzoek Positief Geluid dat we als community in 2015 deden en uit onderzoeken die nadien nog zijn gedaan blijkt dat het in de gezondheidszorg nog steeds voorkomt dat je vanwege hiv anders wordt behandeld dan de reguliere patiënt - wat die dan ook maar moge zijn. Iemand waarvan de hiv-status niet bekend is, denk ik. En het zorgpersoneel doet geen dubbele handschoenen aan om jou te laten zien dat je anders bent, ze proberen het juist heel goed te doen, zo heb ik ook wel gelezen. Maar dat voelt toch echt anders als het jou overkomt, kan ik uit ervaring melden.

Schijn-vrijheid

En zo ook nu weer is de intentie om het helemaal goed te doen: “de Nederlander” (wie?) staat in peilingen heel positief tegenover een of twee Covid-Apps, omdat de trade-off kennelijk is dat we dan weer naar buiten toe mogen. De vrijheid lonkt. We zijn het binnen zitten en afstand houden nu al spuugzat. Kijkt die Nederlander wel eens naar berichten over staats-gecontroleerde samenlevingen zoals China of Singapore? Of veel dichter bij huis, in Hongarije, Polen en Oostenrijk, waar vadertje staat de inwoners dirigeert. In Spanje en Italië herleven de tijden van Franco en Mussolini. Een app die vrijheid biedt is Big Brother die over je waakt? Schijn-vrijheid zal dat zijn en net als schijnveiligheid al even verneukeratief.

Schijnveiligheid is als mensen iemand met hiv durven uit te vragen over hoe ze het hebben opgelopen om de kans op infectie voor zichzelf in kaart te brengen. Om vervolgens te zeggen dat vrouwen met hiv beter geen kinderen kunnen krijgen en iemand met hiv het altijd moet vertellen aan een date voordat er seks is. “De Nederlander” vindt er al gauw iets van, ook al ontbreekt hem (m/v) alle kennis van zaken.

30 jaar actief

De Hiv Vereniging bestaat 30 jaar. Hoera! We hebben het op 18 april helaas niet kunnen vieren samen, omdat we in een “intelligente lockdown” zitten. De Hiv Vereniging, die zich al 30 jaar sterk maakt om op te blijven komen voor de rechten van mensen met hiv. Ook nu ons bijna dagelijks update informatie geeft. Die er voor gezorgd heeft dat de geeltjes en de koeienletters op de dossiers definitief tot het verleden zijn gaan behoren. Dat er geen onrechtvaardige restricties zijn voor verzekeringen. Dat we elkaar kunnen ontmoeten - al is het voor nu dan even virtueel.

Maar wie gaat er zich nu in deze heksenketel van de coronacrisis sterk maken voor het behoud van onze privacy? Zijn we als bewoners van de vrije wereld zomaar bereid onze - in 2 wereldoorlogen - duur bevochten vrijheden en privacy op te geven omdat we denken dat we dan als samenleving beter beschermd zijn tegen Covid-19? Big Brother staat voor de deur, mark my words. Aan mijn lijf geen Covid-19 app voordat de Hiv Vereniging het sein veilig geeft.

Gefeliciteerd met je verjaardag, ouwe. Ik hoop dat we nog lang samen mogen optrekken! You rock.

Reina Foppen