Positive Families in 2018

Gepubliceerd: 13 mei 2019

Positive families organiseert jaarlijks een weekend voor families met kinderen tot 18 jaar waar hiv een rol speelt.

Tijdens het weekend wil de groep informatie delen m.b.t. ontwikkelingen binnen de vereniging en over hiv bij kinderen en volwassenen. Daarvoor wordt een omgeving gecreëerd waarin je open kunt zijn over hiv. Ook is het een mooie gelegenheid voor ouders met (adoptie)kinderen met hiv om te leren van volwassenen met hiv.

glitter glamour 2018 250Glamour en Glitter

Het weekend van Positive Families had als thema Glamor and Glitter We hadden dit jaar 65 personen, 23 minder dan vorig jaar, die zich opgegeven hadden, waarvan 38 kinderen onder de 18 jaar. Er waren ook een aantal personen die zich wel op hadden gegeven maar uiteindelijk niet kwamen opdagen.

De workshop voor volwassenen, met het thema hoe is het om als puber/jongvolwassenen met hiv op te groeien in huidige maatschappij, met veel nadruk op sociale media, werd gegeven door jongvolwassenen met hiv. Dit leverder vele ontroerende gesprekken op over en weer. Voor kinderen waren er workshops over rappen, graffiti, dans en schmink. Na de workshoppen konden de kinderen zichzelf presenteren tijdens een modeshow, expositie, dansshow en rapuitvoering.

Een-op-een gesprekken met aspirant-adoptieouders

De groepscoördinator voert op aanvraag persoonlijke gesprekken met aspirant-adoptieouders. Wat staat hen te wachten als zij besluiten om een kind met hiv te adopteren. Waar kan men terecht voor meer informatie over hiv, waar kan men terecht met vragen, waar kunnen zij tegenaan lopen? In 2018 zijn er geen gesprekken gevoerd, cq aangevraagd.

Overgangsfase

Tijdens de vele groepsvergaderingen is informatie gedeeld. Na het weekend hebben alle vrijwilligers, op 1 na, afscheid genomen. Dus is Positive Families in een overgangsfase van een oude setting naar een nieuwe setting vrijwilligers.