Jaarverslag 2023 Poz&Proud

Gepubliceerd: 14 augustus 2024

In 2023 heeft Poz&Proud weer een zeer gevarieerd programma neer weten te zetten.Lees het jaarverslag van de kerngroep van Poz&Proud.

Activiteiten

Voor het eerst sinds 2018 hebben we weer een Mankracht-Weekend georganiseerd, wat door onze achterban erg gewaardeerd is. Ook hebben we een fantastische Canal Parade weten neer te zetten, en twee interessante themamiddagen georganiseerd, over de tot de verbeelding sprekende onderwerpen ‘Genezing = Zegening?’ en ‘Hiv in de media’. Als vanouds waren met name onze borrels in de lente en zomer zeer goed bezocht.

ManKracht 2.0

Voor het eerst sinds 2018 heeft Poz&Proud het Mankracht-Weekend georganiseerd. Om deze activiteit een fris nieuw begin te geven, hebben we het dit jaar verplaatst naar Midden-Brabant. In nauwe samenwerking met onze Brabantse achterban en vrijwilligers hebben we hier in idyllische setting workshops (zoals erotische massage en kunst), sportactiviteiten (zoals wandel- en fietstochten) en vrolijke avondfeesten georganiseerd. De locatie was uitmuntend (de Moergestelse Beukenhaege). De deelnemers waardeerden dit zwoele nazomerweekend met gemiddeld een 8,7, dus we zijn als organisatie zeer tevreden.

Foto Bart van Knegsel van Beukenhaege Moergestel

We willen de vrijwilligers van afdeling Brabant – Cees, Andrew en Richard Toeange – met name in het zonnetje zetten dat ze samen met ons dit fantastische programma uit de grond gestampt hebben.

Canal Parade ‘Sexpress Yourself’

Poz&Proud heeft tijdens de Canal Parade de stoute schoenen aangetrokken door met een uitgesproken sex positive thema te komen. Ondanks het regenkoude weer lieten onze deelnemers zich van hun meest sexy kant zien, en doken we met elkaar onder een groot laken van 6x6: één grote quilt gemaakt van hanky’s. Zo verwezen we naar het hiv-verleden én vierden we de grotere seksuele vrijheid die mensen mét en zonder hiv nu kunnen ervaren: zonder angst, en met vooral veel plezier.

Foto Maria Heijdendael

Genezing = Zegening?

Met vooraanstaande sprekers zoals microbioloog Monique Nijhuis, sociologen Maaike Noorman en Erik van Beek en gasten uit de community als Leo Schenk en Reina Foppen hebben we ons gewaagd aan een actueel en spraakmakend thema. Want wat zijn de opvattingen over hiv-genezing in onze achterban. In welke vorm zou hiv-genezing een uitkomst zijn, en hoe verandert de ervaring van stigma als genezing mogelijk is. In het Betty Asfaltcomplex organiseerden we in het voorjaar deze paneldiscussie, waarbij we verschillende, zeer interessante perspectieven van panel én publiek hebben gehoord.

Deze themamiddag heeft verder nog een vervolg gekregen in Maaike Noormans promotie-onderzoek, waarvoor ze tientallen mensen met hiv en partners van mensen met hiv heeft geënquêteerd.

Rick in gesprek met Leo Schenk, Erik van Beek & Monique Nijhuis
Foto Erwin Stronck

Hiv in de media

Met bevlogen moderatie van Linda Duits en gasten als NRC-journalist Menno Sedee, Dinah Bons en Gerrit-Jan Wielinga bespraken we dit onderwerp, waar we in 2023 meermaals mee geconfronteerd werden. In de zomer werd onze bijdrage aan de Pride Walk bestempeld als ‘een organisatie die opkomt voor aidspatiënten’, en in 2022 zagen we een enorme oplaaiing van mediastigmatisering rondom MPV. Door zowel journalisten als mensen wier verhalen door journalisten zijn opgetekend te vragen naar hun ervaringen, hebben we een vogelvluchtperspectief op dit onderwerp weten te schetsen.

Menno Sedee & GJ Wielinga
Foto Erwin Stronck

Hierbij werden de meer discutabele media-narratieven over hiv en mensen met hiv gefileerd (mede dankzij Linda’s scherpe tong), maar kregen wij óók vanuit Menno Sedee de kritische kanttekening dat we de n=n-boodschap misschien wat aansprekender zouden kunnen formuleren.

Meer lezen?

Jaarverslag 2023 van de Hiv Vereniging.