Sander van Oorspronk neemt afscheid als bestuurslid nadat hij twee termijnen heeft volbracht. In zijn rol als bestuurslid was hij verantwoordelijk voor de portefeuille communicatie. In dit afscheidsinterview blikken we terug op zijn bestuurstermijn en vertelt hij ons zijn toekomstplannen.
Dag Sander, helaas zit je bestuurstermijn erop. Dankjewel in ieder geval voor je inzet en harde werk. Kun je ons vertellen welke betekenis de vereniging heeft gehad voor jou?
Sander: Gehad en heeft: ik heb me altijd heel erg thuisgevoeld bij de vereniging. Vanaf het moment dat ik er voor het eerst binnenliep, voelde het als een familiedag: bekende en lieve gezichten waarvan je weet dat ze er voor je zijn. Daarnaast is het de plek waar mijn eigen ontwikkeling en zelf-omarming begon. Waar negatieve gevoelens over hiv plaatsmaakten voor kennis, zelfverzekerdheid, vertrouwen en begrip. Als laatste was en is het een vereniging waar ik trots op ben; op beleidsmatige lobby-successen, op het actievoeren, op het samenbrengen van mensen, op de scherpe blik en op het op de agenda houden van hiv in media, in de politiek en in de maatschappij.
Wat was jouw drijfveer om bestuurslid te worden?
Sander: Ik heb ruim vijf jaar bij het Servicepunt vrijwilligerswerk gedaan en ook een tijd voorlichting gegeven. Dat vond ik heel fijn omdat je direct iets kunt betekenen of teweeg kunt brengen. Het is heel dicht bij mensen. Maar soms is het goed om het roer om te gooien. Toen er een plek in het bestuur vrijkwam, werd ik gevraagd of het niet wat voor mij was. Nu vind ik het altijd en overal fijn om me tegen dingen aan te bemoeien, en bij de Hiv Vereniging leek me dat absoluut interessant. In het bestuur is het effect van je werk heel anders; vaak minder concreet maar soms wel groter. Het klonk als een mooie gelegenheid om eens het roer om te gooien als vrijwilliger.
Je bracht expertise rondom communicatie met je mee, hoe uitte zich dat in je rol als bestuurslid?
Sander: Toen ik begon als bestuurslid werkte het bestuur nog met portefeuilles. Ieder bestuurslid had een eigen onderwerp om zich mee bezig te houden. Die van mij werd bijna vanzelfsprekend communicatie. Ik heb me dan ook onder meer beziggehouden met de nieuwe communicatiestrategie, de nieuwe website en de nieuwe huisstijl, samen met de communicatiemedewerkers van het landelijk bureau. Met de bestuurlijke ontwikkeling is de portefeuilleverdeling losgelaten en kreeg het bestuur een algemene rol. Het laatste halfjaar heb ik me onder andere gefocust op de ledenwerving.
Je hebt in ieder geval veel werk verricht. Waar ben je het meest trots op?
Sander: Er zijn zoveel toffe dingen gebeurd in de vereniging de afgelopen zes jaar waar ik trots op ben. De conferentie in 2018, toen de hele Hiv Vereniging, medewerkers en vrijwilligers dag en nacht in touw waren. De ontwikkeling van een nieuwe huisstijl, die de veelvormigheid van de vereniging en alle regio’s en groepen heel lekker bij elkaar heeft gebracht. Dat we ondanks alle moeilijkheden in twee jaar corona, als vereniging nog steeds staan en iedereen er bij Share the Power gewoon weer bij was. Kortom, ik ben trots op dingen die we met z'n allen hebben gedaan.
Wat wil je je opvolgers meegeven?
Sander: Inhoudelijk niets, het is denk ik heel gezond om als nieuw bestuurslid je eigen weg te vinden en te ontdekken wat het beste voor je werkt. Maar in het algemeen: maak er wat leuks van. Er zijn veel dingen die moeten gebeuren, denk aan jaarrekeningen en begrotingen, maar probeer ook ruimte te maken voor dingen die je zelf interessant en belangrijk vindt.
Blijf je nog actief binnen de vereniging?
Sander: Uiteraard! Ik kan me niet voorstellen dat ik niks meer zou doen voor de Hiv Vereniging. Ik ben nu een kleine maand bestuurslid-af en ik neem even de tijd om te bedenken wat ik wil doen, maar niks doen is geen optie.
Dankjewel Sander, niet alleen voor je harde werk maar ook je vrolijke aanwezigheid. We zijn blij je nog even te zien bij de vereniging.
Wil jij ook vrijwilliger worden bij de Hiv Vereniging? Neem dan contact op met het Servicepunt voor meer informatie. Het Servicepunt is bereikbaar op 020 - 689 25 77 (geopend op ma, di en do van 14.00 - 22.00 uur) of via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..